Valpar

Som jag skrev i förra bloggen så skulle jag skriva här så småningom vem som är pappa till valpar. Det är ju då inte en parning vi bestämt själva utan det blev en liten miss på gården denna gång.
 
Viätts Emma är mamma till valparna
Länk till Emma på vallreg
http://vallreg.svak.se/d_findregnr.php?MENUSELECT=5&REGNR=V1002/2009&SHOWPIC=1
 
Och pappa till valpkullen är Mc Keos Mick Länk till Mick på vallreg.
 
 
Som jag skrev i förra bloggen så är ju dessa 2 hundar då släkt med varandra och det är dom genom att dom är halvsyskon. Dom har samma pappa som är min egen Dombäcks Lot.
Mick är också en ung hane 1,5 år så därför har han än inte varken vallhundsprov eller Hd röntgen.
 
Röntgen kommer dock att tas till veckan om jag får tid hos en veterinär. Vallhundsprovet tas förhoppningsvis i nov 9-10 då vi har ett här hos oss. Det sista antagligen för i vinter. Han kommer sedan att tävla vidare nästa år. Är tänkt att han ska ta efter Lot som min nästa tävlingshund.Eftersom jag inte vetat om detta som jag skrev så har jag ju inte kunnat uppfylla allt före parning. Men det kommer att göras så fort som möjligt.
 
Mick är ögonspeglad UA.
Båda hans föräldrar Yan och Lot är Cea fria, vilket innebär att dom inte bär på en gen för CEA.
 
Lot och Emma är båda dessutom fria från genen om ärftlig B12 brist. Vilket gör att dessa valpar aldrig skall utveckla en sjukdom för det. Mick är än inte testad. Men en förälder nedärver endast en gen. Om båda har det får man en sjukdom. Emma är testad fri.
 
Lot som är min duktigaste vallhund. Har tävlat med mig sen han var 1,5 år gammal. Han har en gedigen merit lista och har antal valpar bakom sig och vad jag vet, och har nedärvt mycket bra till sina avkommor, vara 2 var med på unghundscupen i år. Helsyskon till Mick men i tidigare kombination. Lot tävlar fortfarande och går bra och är ögonspeglade regelbundet genom alla år senast nyligen UA.   
 
 
 
Om valparna kan jag nu säga. Dom kommer ha naturliga utgångar och hämt. Nedärvs från båda föräldrar. Bra driv, stående gående hundar båda 2.
Lättstyrda med öronen med sig och älskar att jobba gör båda föräldrarna.
 
Återigen så vill jag att alla ska förstå att vi har inte gjort detta medvetet. Det vet alla runt omkring oss. Och jag har inte heller gjort någon hemlighet av det. Ha gärna åsikter, varsegod. Men som jag skrev, jag står för det jag gjort och det var att inte avliva 6 friska valpar. Mina valpköpare vet alltid allt. Och nästa parning kommer jag att bestämma, inte min tik..
Och vi kommer att uppfylla alla raskrav som krävs för registrering. För jag tror inte på oreggade valpar. Även om dom må vara släkt.
 
Ha det bra. Nina Melin
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Caroline

Jag tycker att det är bra Nina att du är rak och ärlig :) sen får alla ha sin egen åsikt. Stor kram till dig och din familj

2013-10-25 @ 06:42:47
URL: http://caroline0oscar.cybersite.nu/
Postat av: Jeanette

Vi litar fullt på dig O vi har inte kunnat önska oss en bättre uppfödare. Tack för dessa underbara hundar stora kramar från oss i resele

2013-10-25 @ 09:59:06
Postat av: Ingmarie

Jag uppskattar också det raka och ärliga! Kram

2013-11-02 @ 10:09:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0