Höstens färger!

Utanför fönstret så ändras nu naturens färger för varje dag. Och på gården så är det istället så många måsten inför vintern som kommer. Halm ska hem, fårhus och ladugårdar städas, djuren ska klippas. Nåt som redan är gjort är att sortera tackor och lamm, sen har vi släppt in baggarna till sina brudar. Det innebär att om ca 5 månader så börjar en ny lammnings säsong tidigt på året!
Det har sina för och nackdelar att betäcka tidigt. Det är kallt när dom lammar, många värmelampor blir det och mycket halm. Det går åt mycket foder hela vintern till högdräktiga tackor och sen till lammen.
Men ur den positiva synvinkeln så är att vi får nåt att göra under vintern också. Den kalla årstiden går mycket fortare då. Man går där i fårhuset och myser med tackorna mest hela dagarna. Och tänker inte så mycket på snön utanför. Skönt när man har ett ljust stort fårhus som man trivs i.
 
Vi kommer även att ha ett vallhundsprov på gården den 9 - 10 november om inte snön har kommit innan dess. I fall man vill komma och titta på unga hundar.
 
Vi har haft mycket kurser och träningar på gården hela sommaren. Fullt upp med andra ord har det varit. Och värst var dom där sista veckorna i juni och första i juli.. Då vi hade en extra valpkull som vi tog hand om med 7 valpar eftersom den tiken försvann som ni kanske minns, och vår egen Isa hade sina 8 egna också.. + hela gården full med kursare, slåttern mm. Bara att välja arbeta kan man säga. Vad tror ni hände då..  
 
I övrigt då..
Jo som ni sett så har vi fått en kull med 6 valpar på gården. Och nu är det väl dags att bekänna färg här. Det första jag ska bekänna är att jag var inte kvinna nog att avliva 6 friska valpar som en del tyckte att jag skulle gjort. Min man klarade inte heller av det. Är väl en sak om man får en sjuk valp.  Sen om etiken att göra en sån sak, avliva alltså, ja den kan man diskutera en annan gång. Så nog om det. Många kan ju tro att jag inte hade koll på löpen men se så var det inte. Uppskrivet stod både där hundarna sov och i min almenacka V 26, att 2 tikar, Emma och Sessan precis börjat löpa, och att Dell var i stort sett klar, och Tuss var i höglöp! Men.. Vad hjälpte det.  1 dags miss och det var ett faktum tydligen.
 
Den 15 september anlände dom i alla fall. Och som ni nu har förstått så hade vi egentligen ingen aning om deras ankomst 2 veckor innan. Trodde inte riktigt på sånt innan dess, Hur fasiken kan man missa det. Men den 31 augusti så står det med stora bokstäver i min almenacka, EMMA DRÄKTIG ??? alltså 2 veckor innan deras ankomst. Då stod jag i en fårhage och skulle väga tacklamm, och tyckte att Emma såg tung ut när hon sprang. Kände igenom henne och insåg att hon inte bara såg tyngre ut, hon hade en kul mage och dessutom mjölk i spenarna. Man kan väl lätt säga att jag var chockad och höll på att svimma där jag stod. Stirrande på min man..
 
Men det var ett faktum, Emma som då vägde 15,2 kg hade lyckats med bedriften att inte bara fixa en dräktighet utan dessutom hålla den hemlig in i det längsta.
 
Många har kommenterat att jag inte marknatsfört dem något, brukar ju alltid vara gissningstävling mm på våra valpar. Men det kanske är för att jag ansett att dom inte har funnits. Mer om det kommer.
 
1,5 v före valpning så hade jag bokat blodprovstagning för att testa hundarna för en gen som medför ärftlig B 12 brist. Emma, var fri från den genen tack och lov. Ett bekymmer mindre. Veterinären klappade om Emma och sa att hon var frisk, står på veterinär papperet också... Men inget om att hon var dräktig..... Bara så ni förstår, det var inte lätt att se.
 
Till slut är det ju bara att bita i det sura äpplet att inse att det är verklighet. Vi kommer att få valpar som vi inte planerat för om någon vecka. Bara att sätta igång med valpfoder och mata upp Emma, och avmaska innan valpning.
 
Dagen D den 15/ 9 så tittar jag på Emma, och säger till maken. Du måste nog ställa in valplådan.. Då vet alla som känner mig att jag brukar tempa mina tikar ordentligt 1 v i förväg, ha valplådan inne i god tid mm..
Bäddar valplådan och Emma som inte visat någon vilja att bädda innan, kliver i och börjar riva runt. 45 minuter senare så föds första valpen. Jaha ja.. Vi tittar på den och tänker, hur ska vi göra med den. Bestämmer sen tillsammans att vi behåller dem. Det får bära eller brista. Men ber en stilla bön att det inte skall vara så att hon nu bestämmer sig att göra som sin mamma och syster och få 10 st..
 
6 st, 2 tikar och 4 hanar alla väldigt mörka utom en tik föds utan minsta bekymmer. Det gick fort som sjutton.
Dessutom på dagtid för ovanlighetens skull. Så långt var allt bra.Dom vägde bra från ca 320 g upp till 385 g.
Dom första veckorna har gått och efter 2 veckor så hade jag fortfarande inte riktigt fattat att vi hade valpar. Nu efter 5 veckor har det väl sjunkit in men jag tror man levt i ett förnekelse stadium.
 
Många frågar hela tiden vem pappan är. Och det kommer att läggas ut på hemsidan inom kort och här på bloggen men om man har nåt att räkna med så inser man nu att det är en av våra egna hanhundar.
TYVÄRR.
Då Emma är släkt på ena eller andra sättet med dem alla. Därav den fundering vi hade från början att ta bort dom när dom föddes. För djupt rotad är den där tanken att hundar inte får vara släkt med varandra. Men så är det faktiskt inte. Och kan bara säga så här. Att i våra tidigare parningar så har vi försökt att hålla våra hundar så långt ifrån alla släktskap vi kan när vi parar. Men den här kunde vi inte göra nåt åt.  
 
Valparnas föräldrar uppfyller alla raskraven för registrering när det sker. Dom är renrasiga Border Collie som vanligt.
Emma är ju en av våra avelstikar med 2 mycket fina valpkullar innan, där man kan träffa en från Spot( pappa till kull 1, 2 år gamla) och en från Sod (pappa kull 2, 10 månader gamla) på gården. Dom är mycket duktiga vallhundar på dom flesta djurslag, både får, nöt och get. Och får mycket beröm. Trevliga i temprament och familjehundar. Kommer inte vara någon skillnad nu. Valla kommer dom att göra. Man kan även träffa många andra släktingar på gården och se dem valla. Morfar Lot, mormor Linn, Emmas syskon Charlie och Isa, till valparna mm. Inga dåliga vallhundar någon av dem.
 
Valparna kommer att registreras i SKK, har redan pratat med dem. Veterinär besiktas, vaccineras, chippas och ögonlysas.  Priset kommer att vara ett annat än vanligt då jag kommer att dra av för eventuellt avelsvärde på dessa valpar. Är dock inget som säger att man inte får använda dom till det om man hittar en helt obesläktad hane eller tik i fortsättningen men det är ett val man får göra själv i så fall. Finns inget avelsförbud. Och jag ställer upp 100% för mina valpköpare.
 
Valparna är nu 5 v, dom är jätte trevliga. Glada tuffa individer. Är ni intresserad av en vallhund att och att träffa dom så välkommen att höra av er. Nr står längst ner på hemsidan. Svarar på alla frågor om man ringer. Dom kan flytta hemifrån vid  8 veckor den 10/11 2013
 www.viatt.se
Bilder finns och kommer att finnas i picasa på hemsidan.
https://picasaweb.google.com/viattskennel/EmmasValpar5V02#
 
Så nu vet alla. Återkommer inom kort med pappans namn.
Men jag hoppas ni alla fattade, vi har inte gjort detta med flit. Men vi har också fött upp renrasiga Border Collie valpar sedan 2005 och detta var första gången detta hände.
Däremot tog vi ett beslut att inte avliva friska valpar men vi hade sprutat Emma om vi vetat om det i tid..
 
Tik 1, korthårig, mest svart vit, men kan eventuellt få lite trefärgat. Till salu.
Tik 2 svartvit, långhårig. Tingad.
 
Hane 1, svartvit, korthårig, till salu
 
 Hane 2 svartvit, långhårig, lockig. Till salu
 
Hane nr 3 svartvit, långhårig ej till salu
 
Hane nr 4 svartvit, långhårig till salu
 
Ha en bra vecka. Nina på Viätts Kennel.
 

Kommentarer
Postat av: Camilla, Ruff & Jax

Tack för senast, väldigt trevligt. Ja jag kan bara säga det att valparna är hur fina som helst.

Ha det gott !

2013-10-22 @ 00:02:59
URL: http://www.camillasids.se
Postat av: Caroline

Ja livet blir inte alltid som vi tänkt oss. Alla får tycka och tänka och själv gör man vad man anser bäst. Tycker att det är bra med din ärlighet :)
Kramis
Hoppas innerligt att hane 1 och 4 försvinner innan jag kommit upp för annars kommer det att bli svårt ;)
Men jag får starkt hålla fast vid att jag bara ska ha mina två killar.

2013-10-22 @ 18:10:07
URL: http://caroline0oscar.cybersite.nu/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0