Lammnings koma!

Här skrivs inte mycket för tillfället. Hoppas ni hänger kvar.
Jag har just nu fullt upp, mesta tiden tar naturligtvis lammningen som kom med höglammning just under sportlovs veckan.. Inte riktigt planerat då dom började lamma den 6 februari. Men just då hade vi runt 12 tackor om dan som lammade. Inte mycket säger väl en del men för mig som då också hade 8 dagar vallhunds kurs på gården och dessutom familj, hundar mm som ska skötas så blir det en del.
 
Men vi höll ihop! Och dom första 4 dagarna med kurs höll jag i med ett gäng som till vardags jobbar med rennäringen. Vi hade 4a jätte trevliga dagar och jag kan säga att man lärde sig massor, alltså inte bara mina kursare utan även jag. Har fått inbjudan att vara med vid tillfälle i renskötseln och det kommer jag definitivt att vilja göra framöver.
 
Sen hade jag bjudit in Eva Hallberg för att hålla ytterligare 4 dagars kurs! Då höll vi i mark servicen, mat, boende, fårpyssel mm. Tror ni att jag var jättenöjd då. Kunde till och med ta mig en stund att njuta av solen och bara lyssna på kursarna. Jätte tack till Eva för 4a bra dagar med mycket nöjda kursare!
 
Som sagt, här lammar det fortfarande, 34 tackor kvar, har några flasklamm som har en mamma med 1 halva på juvret med inflammation. Annars har lammningarna här gått strålande. Vi har mist några lamm med jag tror det är 6 i dags läget och har ca 120 friska fina nu. Så det får man ta. Lite problem blir det alltid. Men vi har i alla fall inte hittills sett några missbildade lamm där mammorna haft schmallbergs viruset som nu spridit sig i hela Sverige i år med svinknotten.
 
Får man inte det ena så får man det andra! Aldrig får man vara helt glad. Men som sagt vi har stora fina lamm som fötts friska så vill man komma på besök nu så är man välkommen bara att ringa, nr står på hemsidan. www.viatt.se
 
I år är det jätte roligt för det är första året som vi nog har lika många svarta lamm som vita i fårhuset. Det beror på att vi har betäckt med en köttras bagge och en ren pälsbagge. I fjol testade jag bara några på honom men i år fick dom ungefär lika många tackor. Jätte roligt med alla färg kombinationer som springer omkring.
 
I övrigt så har vi ju varit iväg och parat vår fina Isa, det blev en mycket snabb resa på en dag ner till Christer Sjögren och hans Sweep som jag tidigare bestämt mig för! Ut ur bilen, para tiken, tog så där 5 min från det jag klev ur bilen tills dom satt ihop, nog var hon i höglöpet nog. Sweep hoppade på och sen var det klart. Jag och Christer fick tillbringa minst 20 minuter med att vänta på att dom skulle släppa igen. In och drack kaffe och sen hem igen till lammningen :-) Kanske ska berätta att Christer bor i Enköping så det var ju en bit ;-) Men jag hade inte tid att sova över.
Lite fundersam var man ju om det tog. Skulle jag ha rätt dag mitt i stressen! Nu 3 veckor efter så kan vi konstatera att det hade jag. Isa visar samma symtom som sina systrar och mamma Linn som vi också har använt i avel här på gården, hon är helsyster till Emma och även yngre helsyster till Ronja.
 
Hon har dräktighets flytning och nu mår hon illa på morgonen ;-) Det vill säga hon står och hänger över matskålen, tar en kula och lägger den på golvet, vill helst äta lite senare på dagen :-)
 
Intresserad av en valp, hör av er. Nu vet ni i alla fall var jag tillbringar mina dagar. Tillbaks ut i fårhuset..
 
Mvh Nina
 
Så ingen ska fundera, lammet var fortfarande i lammningsbox med mamman, därav inget öronmärke ;-)
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Lina

Hejsan! Aha du har verkligen haft fullt upp! Vad kul med små lamm dom är ju så söta! Fly verkar vara skendräktig dricker mycket å juvren har växt lite...
Dom hörs kunna bli jättejobbiga hoppas inte på det! Hare så bra //Lina

2013-03-15 @ 10:58:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0