Fortsättning!

753 st unika läsare fick jag på en dag när jag skrev om en ärftlig sjukdom. Jag är en hel del besviken på att kommentarerna, positiva eller negativa inte är fler. Ja en del har skrivit på fb men mest för att peppa mig känns det som.
Jag vill att ni ska kommentera sjukdomen!!
 
Förstår ni inom inte bara BC världen utan även andra raser att det här verkligen finns. Dom flesta kommentarerna som jag kan se är hos en norsk bc sida där länken till min sida las in. 
 
 Jag ser också hur uppfödare slår ifrån sig med att dom inte har eller tror sig ha det. 
HUR vet man det. Bara för att man inte än haft några valpkullar eller avkommor som blivit sjuka.
 
Jag skrev att vi haft ett 100 tal valpar men det är dom sista som råkat ut för detta. JAG hade aldrig upplevt det innan heller. 
 
Det är i första hand 1 kull som är drabbad. Och KANSKE en kull till.
 
I den första har vi 2 sjuka och 1 död ( ej specifikt dokumenterat vad hon dog av)
Av dom så är det,
1 hund gentestad med sjukdomen. Imerslunds - Gräsbeck Syndrom,går på B12 injektioner.
1 till går också på injektioner ej gentestad.
 
I den andra har vi 3 bärare, och 2 ospecifika dödsfall.
Bärarna är gentestad genom Laboklin. 
Vi har 1 av dom och sen har vi 2 andra ägare till dom. Dom kommer aldrig att utveckla sjukdom.
 
För att få sjuka hundar så måste både tiken och hanen har genen för Imerslunds - Gräsbeck Syndrom

Annars får man precis som med CEA, ett antal fria och ett antal bärare i kullen.
 
Jag vet inte hur mer tydligt jag kan skriva detta... MEN tro inte att ni inte har detta i era hundar. Ni behöver bara råka göra fel parning så kan ni få en kull. OCH det finns andra som haft men diagnoserna kan variera. 
 
Fundera om ni haft någon svag valp i kullen när dom föddes, någon valp som inte hängde med lika mycket som dom andra, någon hund som har återkommande infektioner som man inte får bukt på, hundar med immunförsvars sjukdomar, neurologiska sjukdomar.. 
Hundar som haft anemi, konstiga blodvärden. Massor med andra saker. 
 
Har ni inte haft nåt så grattis, ni kanske inte haft fel partner. Bärare kan hundarna vara ändå. 
 
Detta finns inte dokumenterat utan är mina egna tankar i första hand. Men jag utgår från det jag sett nu. 
 
OCH i mina linjer, kom nu ihåg att detta är dokumenterat ärftlig. SÅ har jag både, norska linjer, svenska, Isds linjer om vi nu ska fundera på var det kommer ifrån. 
 
OCH åter igen. DET ÄR INTE BARA MINA HUNDAR.
Kom ihåg att det krävs även en partner för att få till en sjukdom även om jag har det i mina tikar. 
OCH jag har strävat efter så lite släktskap som möjligt i mina parningar så, det finns alltså fler linjer antagligen eller hur!
Kan vi vara överrens om det?
Jag är också en som anser att man egentligen inte kan testa mot allt. Men upptäcker man ett problem så inte kan man blunda för det heller. 
 
Denna blogg blir inte lika ödmjuk för jag vill så att man förstår att detta är nåt jäkligt som om man har tur så slipper man det, har man otur så stryker en halv kull med..
Vill vi ha det??
 
Som jag skrev i förra, jag vill inte skrämma er, bara väcka upp. Ingen är att anklaga för detta. Sånt händer, men jag är en som bryr mig om vad jag föder upp. 
 
VARFÖR  kan jag skriva om detta då. Man borde ju hålla tyst eller hur. 
Jag föder upp mina valpar för att jag tycker det är enormt roligt att se vad det blir som vallhundar. Och få glädja oss själva och andra med glada trevliga hundar. 
 
OCH jag har testat mina hundar för detta så inte en tik av våra i fortsättningen kommer att sprida den genen åtminstone. 
Dom får säkert nåt annat fel, utvecklingen går ju framåt hela tiden och nya saker upptäcks. Men jag gör mitt bästa att hålla det i skick. 
 
Vi kan inte veta hur utspritt detta är innan vi har testat ett antal hundar så vi ser. 
Det kommer mer info om detta men nu är det snart jul så det får nog vänta till efter.
Vi ska komma ihåg, att dom flesta av våra hundar föds och är friska. 
 
I övrigt så 
 
Glöm inte att börja boka om ni vill komma till oss och bo, träna mm nästa år. Det har börjat komma in förfrågningar nu. Vi har ju ett helt stort hus man får bo i och sköta sig själv, eller boka med mat mm. Och kunna träna så mycket vallning man vill!
 
GOD JUL OCH GOTT NYTT ÅR ÖNSKAR VI ALLA ER
 
Från oss på Viätts Kennel och Fårgård
Nina Melin m familj
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
  
 
 
 .

Kommentarer
Postat av: ann-marie

hej jag tycker du är stark som vågar gå ut med detta, självklart ska vi jobba för en friskare å sundare hund, det är ju en hemsk sjukdom. jag själv kommer inte köpa en ny valp utan att det finns test att föräldrarna inte är bärare av denna sjukdommen. tack en gång till för din öppenhet :)

Svar: Tack, jag tror vi kan ha svårt att göra den selektionen från börja, kanske om ett par år genom att detta är så nytt. I den bästa av världar så kanske det inte är så många som har denna gen. I den sämsta så är det utspritt.
Nina

2013-12-15 @ 11:30:42
Postat av: Carin

Du är stark och modig som vågar vara så öppen och för vissa provocerande i dina inlägg. Men för att få till en reaktion och kanske en förändring krävs lite provokation och att man rör i grytan lite!
Jag har aldrig förstått varför det ska hyssjas så inom hundaveln - vill verkligen inte alla föda upp så friska hundar som möjligt?
När SLU satt upp gentesten så ställer vi gärna upp med ett blodprov från Jess för att någon som vill forska på detta kanske kan göra en segregationsnalys.
I vilket fall vill vi gentesta Jess för att veta om hon är carrier.
Jag vet att man kanske inte kan plocka alla carrier ur aveln, men ju mer vi vet - ju större valbarhet har vi vid parning och valpköp!
Jag har dragit ut massor med information från nätet om sjukdomen så i julhelgen ska jag grotta ner mig i läsning - det märks kanske att jag jobbar med genetik dagligen? :-)

Svar: Tack Carin, läs på du, ju mer vi får veta desto bättre.
Nina

2013-12-15 @ 12:20:08
Postat av: Nina Hansen

Detta är ju avgörande för framtida avel och borde tas på största allvar bland ALLA uppfödare.
Något som det borde vara en regel på att gentester görs innan parning sker.
Så är det när det gäller en hjärtsjukdom på kattrasen jag har.
Som valpköpare skulle jag säkerställa att den kull jag köper valp av har testade föräldrar.
Många har ett gemensamt ansvar gentemot rasen och dess framtid, likväl som dom ärftliga vallinstinkterna.
Bra att du lägger korten på bordet Nina och hoppas fler vågar göra det samma nu i och med ditt ställningstagande.
Skulle inte tveka att köpa valp av dig om jag någon gång tänker det i framtiden.
Tack och kämpa på :-)

Svar: tack Nina. Ja man får göra vad man kan.
Nina

2013-12-15 @ 23:45:00
Postat av: Hanna Högström

Hej!

Jag tillhör dem som var inne och läste och inte lämnade någon kommentar.

Jag tycker att det är kanonbra att Du går ut och är öppna med detta. Jag håller inte på med avel, men vill absolut ha en frisk hund/ valp och ju svårare uppfödare gör för varandra, desto mer lidande blir ju valpköparna, vi litar på att uppfödarna har koll och hur ska de kunna ha koll om saker sopas under mattan?

Hoppas innerligt att Du öppnat en dörr för en öppen dialog :-)

Ha det gott!

Svar: Tack Hanna. Sån jag är som person. Försöker alltid få alla att förstå. Även veterinärer.
Nina

2013-12-19 @ 10:57:12
URL: http://nellieslya.blogg.se
Postat av: Lisa

Stor eloge till dig som är så öppen och informerar om detta. Jag har 2 hundar av annan ras där den ena varit sjuk sen han var ung med olika varierande symptom. Nu senast anemi och förhöjda levervärden. När vi ska på återbesök ska jag kräva B12 test för att se att det inte är det han lider av.

Jag skulle gladeligen köpa valp av en sådan seriös uppfödare som är så öppen och noggrann i sin avel som du. Lycka till med framtida avel!

Svar: Tack Lisa. Jag hoppas det hjälper nån bara. Som kanske får en skum diagnos.
Nina

2013-12-28 @ 12:06:36
URL: http://www.mountainvalley-dogs.se
Postat av: gail

hej nina. jag har varit bortrest utomlands ett tag och visste ingenting om dina hundar. ett stort eloge till dig som uppfödare som går ut och publicerar sjukdomar på dina hundar. om det är någon som skulle göra det så var det DU.jag beklagar verkligen att just du har blivit drabbad. man hör ofta om hundar vars ägare inte "våga" berätta för sin uppfödare om div sjukdomar, eller uppfödare som inte ville veta av att dom avla på tidsinställda bomber! jag hoppas verkligen att du inte råka ut för mer med dina avelsdjur. du är för mig en av dom mest seriösa uppfödare vi har. lycka till
gail

Svar: Tack så väldigt mycket Gail för dom orden. Ja, har väl alltid tyckte att man aldrig tjänar på att ljuga eller vara hemlig. Vill ju leva efter att det jag vill ha ska andra vilja ha. Och att finnas till för dom som köper hundarna. Den dagen ingen vill ha mina valpar så får man ju sluta föda upp dom, för man kan ju inte behålla alla själv :-) Även om många stannar på gården. Men man får testa, hålla koll och göra det bästa man kan så blir nog allt bra.
Nina

2014-01-11 @ 15:08:01
Postat av: Jeanette, Sly, Maya & Joy

Stort tack att du är ärlig & berättar om sjukdomen. Hoppas det får effekten att uppfödare är noga att testa sina hundar. Speciellt de som vet nu i efterhand att de gjort en kombination där den ena parten är bärare! Mvh Jeanette

Svar: Tack Jeanette. Ja jag hoppas det är en väckarklocka. Vi vill ju alla ha hundar som ska leva länge.
Nina

2014-01-16 @ 22:48:00
Postat av: Malin

Missförstå mig rätt nu, men "skönt" att läsa mer om sjukdomen, vad andra har för erfarenheter & sådär. Veterinären på Strömsholm misstänker att min Java lider av denna sjukdomen & därför kommer hon att testas för den nästa gång vi ska dit.
Har aldrig hört talas om den tidigare, så om det visar sig att Java har den, får man utbyta lite erfarenheter med dig då?

Svar: Hej Malin, vad tråkigt att höra! Har du en border collie så hör av dig, vill gärna kolla härstammningar mm! Och om du får diagnosen, skicka gärna in det till Svaks avelsråd under sjukdoms rapportering, finns på SVAKS hemsida en länk du kan trycka på. Hoppas att det går bra för er. Med rätt behandling så blir hundarna OK, det är ju en löslig b vitamin som dom får. Ring gärna, mig får man alltid prata med. Nr står på hemsidan till mig. Kan vi hjälpa någon hund så är vi glada. Nina
Nina

2014-07-17 @ 20:30:36
URL: http://SuperMagic.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0