Dag 60

Som ni ser så räknar vi numera dagar! Och vi räknar alltså dagar fram till valpning. Har sagt att tiden går ut på onsdag men det är faktiskt så att det kan dra ut ända till fredag även om jag har på känn att det inte gör det. Av den anledningen att vi parade ju hundarna samma dag som Anja och pappa Sod klarade kval tävlingen till SM och blev klara till final.
Så onsdag och fredag var parningsdagarna. Bara att vänta och se. Dom sparkar och vänder sig i magen på Emma. Och igår hör jag maken säga i soffan, nu kände jag ett huvud :-) Förstår ni att detta är som att vara föräldrar själva. Barnen i huset sitter och stryker Emma över magen varje dag. Dom är så spända på att få se de små. Ungarna är så stora nu så dom kan vara med på valpningarna utan att störa tiken. Dom brukar få titta när det föds någon valp. Men största tiden är det jag och tiken ensamma. Brukar ju också vara så att dom envisas med att komma sent på kvällen så då är det tyst och bara jag vaken.
 
Snön har fallit, men inte fick vi mycket här inte. Det är vitt på backen men inga problem att valla om man skulle vilja det. Dock 11 grader kallt idag. Själv tränar jag mest i 25an då jag har en del unghundar mm som ska tränas. Vinterhagen är i ordningställd om någon vill träna där nu, bara att höra av sig! Den och 25an kommer att vara plogad hela vintern för träning när det är bra väder.  Som en mycket duktig kille från Norge sa. Man behöver ingen stor yta för att träna en duktig hund. Tränar mest nu med Ben ( Emma - Spot ) och Ajco ( Ronja - Suck ) Båda är duktiga, lika gamla 1 åriga hanar. Roligt att se hur fort dom lär sig nu.
 
Lovade ju att jag skulle skriva lite mer om träningen med Ajco som är här på lite träningsläger.
Vi har haft våra duster om just inkallning, denna kille tycker att kommer man lös då ska man ha jätte kul! Han springer av glädje och busar som sjutton. Han smet för andra gången i från kopplet igår när jag skulle hämta honom och Ben till vallning. Denna gång lurade jag in honom i fårhuset ;-) Fast.. Han lyder säkert sin husse på hemmaplan men mig tycker han att man kan busa med :-) Han gör det dock med glimten i ögat så han är ingen jäklig hund om ni fattar vad jag menar. Bara en stor glad valp. En sån kan man inte bli arg på. Bara att träna.
 
Och det gör vi. Igår var faktiskt det andra passet i vallning. Ville han ska få smälta emellan och inte ha för bråttom. Första gången var det hög svans, lite skäll när tackorna fastnade mot stängsel men inga problem att gå runt dom trångt. Var dock lite osäker på hur han skulle flytta dom. Vilket kan vara lite intränat då han varit på foderbordet hos getterna hemma. Skallet alltså. Han har ju inte fått flytta på dem. Bara en teori.
Jag skriver hur jag uppfattar det hela, inte med en negativ åsikt alltså utan vad som kan vara en orsak.
 
Dag 2 som var igår.
Började jag med att bara låta honom balansera dom som han ville. Sköter sig bra, men gick lite nära. Inga bitningar eller dumheter, och inget skall denna gång. Men alla vi som hållit på ett tag vet att tackor lär sig snabbt att genomskåda en hund som jobbar osäkert. Så jag talade om med lite mörkare röst att han skulle lugna ner sig. Vilket resulterade i en hund som på en gång hamnade på avstånd från tackorna. Han hade heller ingen hög svans denna gång utan var mycket lugnare. Han är ingen svår hund denna utan väldigt lugn i huvudet när han jobbar.
 
Vi svängde åt olika håll och jag talade bara lite ogillande om när jag tyckte att han kom upp för högt på sidorna om tackorna, då föll han snabbt in i balans punkten kl 12 bakom fåren. Tränade lite på ligg när jag stod i balans punkt alltså med fåren mellan honom och mig. Han lydde det jättebra! Och jag insåg att ligg det kan den här killen. Han tog det varsomhelst runt djuren faktiskt. Duktig matte och husse!  
 
Efter att vi hållit på så ett tag så tyckte jag att nu går vi vidare. Nu gällde det inkallningen. Jag backade mot ett stängsel med fåren, sa ligg åt Ajco och sen gick jag ut därifrån. Ni ska inte tro att jag någonsin skulle göra det enkelt och gå till hunden för att ta fast den sen ;-) Nej det lär dom sig inget på enligt min åsikt.
Om hunden sticker i detta läge så skär jag linjen till fåren och talar om för hunden att den är dum. Skäller på den med mörk röst samtidigt som jag står i vägen. Jag lägger aldrig hunden igen i det läget. När jag ser att hunden börjar fundera vad jag vill så lägger jag den. Och går ännu en gång ut från fåren. Jag är noga med att säga ligg medan jag rör mig från djuren.  Detta upprepas till hunden ligger kvar och funderar på vad jag vill. Då ropar jag på den. Och berömmer mycket när den kommer till mig. Jag vill att hunden ska lära sig att kommer den till mig så är det positivt och gör den inte det så är det inte lika kul ;-)
 
Ajco testade första gången att sticka till fåren. Positivt.. Ska han vilja. Han prövade en andra gång.. Men tredje gången så kom han. Efter varje gång så klappade jag bara om honom och sen så fick han fortsätta valla. Tar alltså inte fast hunden då. När jag sen slutade så stannade jag fåren mitt i hagen. klev från dom mot sidan på Ajco och samtidigt i riktning mot grinden, ropade på honom och han kommer som ett skott :-) kopplar jag honom och går därifrån.
 
Mer om Ajcos träning sen. Detta är alltså en unghund på 1 år som kommit hit för en del träning.
Detta är mitt sätt med denna hund. Skriv gärna och disskutera tränings metoder om ni vill. Eller fråga. Är alltid kul med respons. Vill ni läsa sånt här??
 
Emmas valplåda är nu på plats och den har jag ställt brevid mig i rummet där jag har datorn. Så jag kommer att blogga under valpningen också som vanligt. Ni kan följa när valparna föds om inget går på tok och vi måste på veterinär stationen, men det får man väl verkligen inte hoppas. Är lite bortskämd med lätta valpningar på mina tikar hittills. Inte många problem. Gissa på!
Tror Emma valpade på dag 61 eller 62 förra gången..
 
 Hur många valpar får Emma och Sod

 Vinsten blir en kursdag eller träningsdag om man vill sköta sig själv ;-) med övernattning här i Viätt. Har man någon innestående sedan tidigare tävling så får man se till att påminna och hämta ut den själv :-)

Tips : Match vikt på Emma är mellan 14-15 kg. 8.5 veckas dräktighet 23 kg..
 
EMMA - SOD VALPAR Beräknad valpning V 49
Nina: 8 st, 4 hanar + 4 tikar.                                     Maria F: 9 st, 4 t +5 h
Cicki:7st,  4 h + 3 t                                                  Karin R: 7 st, 4 t + 3 h
Charlotte: 7 st, 3 h + 4 t                                           Tove       8 st 4 h + 4 t
Ninna: 8 st, 5 h + 3 t                                                Carina:   6 st 3 t + 3 h
Ing-Marie: 7st, 4 t +3 h                                             Thomas T: 8 st 5 h + 3 t
Lina: 10 st, 5 t +5 h                                                  Gabriella: 11 st 6 h + 5 t
Carin: 10 st, 6 h + 4 t                                                Elsa 11 st ;-)
Caroline: 9 st, 4 h +5 t( viskat )                                  Cera: 12 st, 7 t +5 h 
Lasse W: 9 st, 5 h + 4 t                                            Anna-Karin: 7 st, 5 t + 2 h
Camilla: 7 st, 5 t + 2 h                                              Mona: 7 st, 3 h + 4 t
Catti & Cessna : 8 st, 5 t + 3 h                                   Kent: 6 st, 2 h  +4 t
Marlene: 9 st, 6 h + 3 t                                              Sussie & Nova : 8 st, 6 h + 2 t
Carina & Zebbe 10 st, 7 h + 3 t                                  Stina: 9 st, 5 h + 4 t
Ann-Marie: 12 st, 6 h + 6 t                                          Oscar: 11 st, 5 h + 6 t                        
Annika M: 10 st, 5 t + 5 h                                          Sanna: 8 st, 6 h + 2 t
Fam Jonsson: 7 st, 3 t + 4 h                                       Anette: 9 st, 5 h + 4 t
Carina & Kia: 8 st, 6 t+ 2 h                                        Ewa-Lena: 11 st, 6 h + 5 t
Rolf-Rune: 10 st, 4 tisper & 5 hanner ;-)
                                                        
Gissa på, tryck på kommentars fälten nedan så kan ni gissa. Ha en härlig helg och vecka. Valpar kan tingas.
Emma i valplådan, dag 60
 
 
Ha en härlig vecka
/ Nina

Kommentarer
Postat av: Jeanette

Vi gissar på 7 st 3 tikar o 4 hanar

2012-12-02 @ 13:01:42
Postat av: Carina & Kia

Gissar på 8 valpar, 6 t + 2 h

2012-12-02 @ 15:02:58
Postat av: Anette

Verkar vara rätt många i den magen. 9 st, 5 Hanar och 4 tikar

2012-12-02 @ 16:31:06
Postat av: Ewa-lena Strömbäck

11 valpar 6 hanar och 5 tikar

2012-12-03 @ 07:46:58
Postat av: Rolf-Rune

10 valper 4 tisper og 6 hanner.

2012-12-03 @ 17:53:54
Postat av: Charlotte

Jag vill gärna läsa om hur du tränar:)

Svar: Trevligt Charlotte, ska skriva mer
Nina

2012-12-04 @ 08:18:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0