Första gången för allt. Dells valpning.

Dom senaste dagarna har ni kunnat följa spänningen inför Dells valpning. Dell är en import så man har ju ingen backup med att veta hur hennes mamma haft det mm med valpningar som vi har med Isa och dom andra tikarna som vi fött upp själva.
 
Min magkänsla sa hela dan igår att nåt var fel enda sen tempen steg kl 8.00 på morgonen utan att nåt hände. Dell bäddade, det ökade visst under dan med den saken men hon fick inga riktiga krystvärkar.
 
Kontakt med veterinärer under dagen lugnade mig så vi avvaktade eftersom det hände nåt. Men hade satt en gräns på kl 16 då vi skulle bli tvungna att åka ända till Sundsvall, 13 mil enkel resa för jour veterinären på en söndag.
 
Jag är inte en hemlig person av mig så jag berättar saker, på gott och ont som det är ;-) Har liksom inget att dölja. Kanske kan någon annan få hjälp av det man skriver.
 
Kl blev 16.00 och jag pratade åter med veterinär. Och då bestämde vi att börja åka neröver för vi har ca 13 mil till jourhavande veterinär i Sundsvall.
Dell hade förvärkarna till och från hela dan men fick inga riktiga krystvärkar. Vilket tydligen kan hända om dom har bara 1 valp.
 
Framme på Södra Bergets veterinär klinik så mötte oss Ulrik och sen gjorde han ett ultraljud på Dell efter att ha kollat hur hon kändes. Konstaterades då och sen genom röntgen att det tyvärr bara var en valp.
Den killen ( visste vi inte då ) låg dessutom med bakben och svans bakåt. Tror ena benet låg framåt dessutom.
I nästan 2 timmar så fick hon sen medel för värkstimulering och annat och hon kämpade men den killen ville inte ut.
Så då blev det snitt kl 21 på kvällen en söndag .. Ulriks kollega hade då också kommit så nu var dom 2.
Han kollade hjärtat  på valpen från början och jag frågade om den var stressad för det körde maraton där inne :-) Men nej svarade han, ju fortare det slår desto starkare är valpen, så det var positivt.
 
Men då 2 timmar senare kl 21 så var jag säker att den valpen kommer inte ha klarat detta. Men huvudsaken jag fick tillbaks min älskling.
En sån gång kan jag säga att man funderar allvarligt på om man ska föda upp mer hundar! Trots att man aldrig råkat ut för detta tidigare, och då har vi haft några kullar nu.
 
Väntan var hemsk. Helt säker på att valpen var död så satt vi där i väntrummet och tittade på Lisbeth Sallander deckaren. Då SMSar Laila! Kan jag göra nåt, är ni hungriga.
Ja, vi åkte kl 17 vilket betyder ingen middag. Men jag skrev bara, men du bor ju inte i stan? Får till svar:
1,5 mil bara, jag kommer! Vad vill ni ha. Laila, om du vet hur värdefullt det var att få maten just då, vi hade ju 1,5 timme som vi skulle vänta! Tack så enormt mycket!  Det glömmer vi inte!
 
När vi sitter där Laila, Leif och jag väntande så kommer veterinären ut till slut. Han hade sagt att han skulle komma med valpen. Och ja nu vet ni ju vad vi trodde den skulle komma ut som.
Han kom med en enormt livlig svartvit kille! Som jäklar inte hade gett upp! :-)
Så fin så fin.
Sen kom Dell, lilla gumman med tratt om halsen och en stor böld över hela nacken så det såg ut som hon inte hade någon nacke. Uppvätskad där fick jag som svar på det!
Hon band med sin valp inatt, vi kom hem vid 01-01,30 något sånt.  Det var aldrig nåt problem. Veterinären berättade skrattande att hon hade fått hålla fast den lilla killen hårt för han kröp iväg hela tiden!
Jätte pigg, fin allt var normalt, ja förutom att han fick komma till genom ett snitt!
 
Nåja, nu är vi hemma, tyvärr några som inte fick en valp i denna kull. Anledningen till att det gick som det gjorde kan man bara spekulera om..
1 )jag parade dom troligen väldigt sent i löpet, kan vara därför hon inte fick fler valpar! ( obs, har ingen aning om det är så! ) Bryr mig inte heller. Så glad att hon fick  valp!
2), finns en anledning till som inte angår någon utom oss ;-)
3) Kan även vara för att Dell nu är 5 år óch det är första kullen..
4) värkarna startade inte på grund av att det bara var 1 valp!
5 Vem fan bryr sig, huvudsaken dom lever båda 2 :-)
 
Kommer vi ta fler valpar på henne. Ingen aning, det får framtiden mm utvisa.Vill inte riskera nåt med henne. Men OM då kommer vi i så fall ta ett ultraljud! Har ju fler avelstikar så..
Så nu vet ni. Det var vad som hände. Och jag hoppas ni kommer ihåg en sak jag skrev på någon blogg innan..
Hade jag inte tempat Dell och haft så många kullar så hade jag aldrig förstått vad som var fel. När tempen gick helt upp och stannade där i många timmar utan att krystvärkar satte igång. Magkänslan sa hela dan att nåt inte stämde.
Är glad att jag tog beslutet att åka och inte vänta till ex dan efter. Nu har vi en fin pigg hanvalp och Dell mår bra. Han väger 400 g och kommer få all mat i världen nu ;-)
Han kommer om ett par veckor få fler kompisar så han kommer inte att bli ensam.
 
Vi är så vana med stora kullar så detta blev en stor överraskning. Men inte desto mindre efterlängtad. Vi har inte i dagsläget beslutat vad som ska hända med honom. Är ju väldigt sugen nu att behålla honom själv. Hade ju tänkt mig en tik efter Dell.
 
Den enda som gissade rätt var JAG :-) Som häromdagen på fb skrev att jag fått för mig att hon hade bara 1 eller 2 valpar. Men ni får 1 chans till på Isas valpar..
 
Men nu för vår egen del så kommer jag att ultraljuda Isa imorgon. Man blir rätt skraj när man går igenom en sån här sak som uppfödare. Man älskar ju sin hund!
Kommer inte tala om hur många valpar hon har.. Men skriva en hint om det :-) Men kom nu ihåg, Isa är min uppfödning, hon har haft en kull redan på 8a valpar. Hon är inte parad med samma hane ens. Så att dom ska få liknande kullar, ja då är det nåt i vattnet ;-)
Vi har haft både hennes mamma Linn med kullar på 10-11-13 valpar. Hennes syster Ronja med 5-8-10-6 valpar. Syrran Emma med 5- 7 -6 valpar.
Sist men inte minst några bilder. På tjocka Isa. Och Dell med sin fina hanvalp.
 
Isa fortfarande väntande
Foto: Det här är Isa, hon är mycket dräktig, enl praktikanterna som kom till oss igår :-) Hon är inte släkt med Dell så lugn i stormen nu :-) Och har valpat förut, 8 valpar ;-) Men Hon har sina värsta veckor kvar 4 st...Och vi kommer göra ett ultraljud nu för att stilla mattes oroliga hjärta ;-) För gårdagen var en sorts pärs :-)
 
 Dell med sin son, hemma igen!
Foto: Dell fick en in stark hane och det gick bra. Hon tvättar och tar hand om sin fina kille.Hon hade bara en valp, så den enda som gissade rätt var.... JAG ;-)
 Lillkillen diar första gången på veterinär stationen.
 Foto: Dell o hennes son
Mor och son har funnit varandra!
Foto
 
 Gissningarna har ni på förra bloggen tills vidare.
 
Ha det bra / Nina

Kommentarer
Postat av: Malin

Usch, vad jobbigt! Men tur att allt gick bra till slut. Viktigast är såklart att Dell mår bra, hoppas att allt går betydligt lättare med Isa! :)
/Mvh Malin

Svar: Tack Malin, ja det lär nog inte bli ett problem. Var åtminstone inte det första gången. Och alltid lättare om dom har fler valpar. Men man får alltid vänta och se. Vara beredd.
Nina

2014-09-02 @ 16:06:23
URL: http://SuperMagic.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0