Vallhundar, agility hundar eller lydnads hundar.

Vad tror ni är tanken med dagens överskrift?
Jo ibland får jag en kommentar om att jag föder upp agility hundar och jag säger skrattande ja men det är väl bra! Behövs ju bra såna också!
Har även en del som tränar lydnad, rally lydnad och bruks, spår mm. Men dom märks inte lika mycket även om Viätts Spot var lydnads champion innan han var 2 år med matte Carina som duktig förare!
 
Gör jag det då?
Satt och räknade med eventuellt någon missad på hur många hundar jag har sålt av nu 80 uppfödda valpar till just agility.
Med som sagt lite fel marginal så har jag sålt 12 hundar till någon som tränar agility. Av dom är 1 nu tyvärr död. Vår fina lilla Bill som fick cancer som 1 åring. Men även han startade sin träning som vallhund innan han blev sjuk.
Av dom andra 11 så är 4 stycken idag Godkända vallhundar.1 i Norge.
6 st som tränar vallning och 1 som inte gjort det!
Många av dessa är dessutom unga hundar så det kommer att bli fler som har vallnings meriter misstänker jag.
En av dessa hundar kom dessutom 10a på VM i agility i år med norska Thomas Thiesen som förare! Det är Viätts Kick Ass som är efter Lot och Linn och en syster till våra Isa och Emma, lilla syster till Ronja och Charlie. Bara att gratulera jätte mycket till en suverän prestation!
Flera av hundarna går jätte bra, bland annat SM 2012, dom får championat mm. Så det är klart! Dom hundar som vi har sålt till detta är hos jätte duktiga förare som visar upp dom.
 
 
Lydnad och annat
Där /haft har vi om jag minns rätt nu.. Vissa har bytt karriärs inriktning 
11 st hundar som tränar och tävlar. En av dom är numera hos en ny ägare och vallar kor i Värmland.
Så då är det 10 kvar.
1 har blivit gårdshund när matte nu köpt gård och dessutom har han tävlat en del i vallning i sommar! Gk vallhund.
1 är GK vallhund och jobbar på husses och mattes gård.
1 har endast vallat när hon varit hit men tävlar, tränar aktivt i rallylydnad och spår.
4 har tränat vallning en hel del genom dom första åren men nu slutat och tränar annat. Pga av skador eller annat.
3 st tränar aktivt vallning och siktar på vallhundsprov
 
Som sagt, kan ha glömt någon men då är det inte meningen ;-)
 
För att gå tillbaks till inledningen då.
det var 80 hundar från början.                                                              80 
Det var ursprungligen 12 agility hundar, - 1 som är död                          11 ( 4 GK V )
Det var 11 lydnad och annat. - 1 som nu är nöthund!                             10  ( 2 GK V )
Har alltså sålt, behållit 59 hundar till bönder och dom som                   59
har får, getter eller kor mm
                                                                                      
Av dom 21 hundarna som alltså såldes till annat än rena vallhundar!
Så är i dagsdatum 6 st GK vallhundar  
Och 9 st som tränar vallning på olika ställen i Sverige och i Norge.
2 som inte tränat vallning och 4 som slutat av olika anledningar.
 
Mår dessa hundar dåligt?
Herre milde nej. Dom har kanon fina ägare allihop som tränar och tävlar sina hundar aktivt och ger mig ett jättebra rykte! Vilket jag är stort tacksam för!
Det är ni som säljer våra valpar och som visar upp vad det är vi föder upp på denna gård! 
Ni är alltid välkomna hit för hjälp eller slå en signal!
 
Vi säljer vallhundar!
Att dom sen lyckas bra i andra hundsporter är helt på grund av deras duktiga ägares prestationer!
Vi tackar er som köpt/ köper en hund här, det är ni som visar upp våra hundar och vad det är vi har.
Ni är jätte duktiga allihop, vad än ni tränar med era hundar! Och vi får rapporter från andra om våra hundar med jämna mellanrum vilket är så kul!
Min poäng är klar! Ni får dra er egen slutsats av den men jag står för vad jag säljer. Och när jag sen får höra att en annan instruktör sagt till en visserligen lite lessen elev just då.. Att Nina hon föder upp vallhundar! Så du kan inte jämföra din med dom andra på kursen som kanske är mer allround.. ;-) Då kan jag inte annat än le och tacka för den kommentaren för även om matte just då hade velat ha en mer allround hund, som kanske var lite mjukare så har hon en fin arbetshund i alla fall :-) Hon köpte ju sin hund för lydnad men tränar ju bara vallning ;-)
 
Är det någon skillnad då?? Ja säg det ni som har hundarna.
Här kan ni se vår uppfödning på vallreg
http://vallreg.svak.se/b_kennel.php?MENUSELECT=16&KENNEL=VI%C4TTS
 
Det jag skulle vilja är få fler hundar som ögonspeglas och höftledsröntgas i kullarna! Skulle vara så glad för det. 
 
Nu till något annat!
 
Vi säger JÄTTE GRATTIS till
 
Thomas Thiesen och Viätts Kick
som kom 10a på agility VM nu för ett par helger sen!
 
Till Karin Rönnåbakk och Viätts Tanja ( Thea ) som nu tävlar i rallylydnads klass 3 i Norge.
 
Till Sanna Krans och Viätts Fräck som gjort ett jättefint MH och har 1a på skott även han.
 
Till Cicki Wincent och Viätts Grim och
Anna-Karin Andersson och Viätts Vie För fina agility prestationer i sommar.
 
Till Carina Andersson och Viätts Spot som gjort jättefina resultat i vallningen i sommar!
 
Kent Dahlen och Viätts Neo
Kurt Nygren och Viätts Jessie, tog det nu i helgen i Luleå! 
som kämpat hårt och lyckades få sitt GK vallhundsprov.
 
Sussie Härnberg och Viätts Tyne som gjorde fin premiär på IK 2 i sommar och lyckas komma till final på Norrlands Mästerskapet och sen komma 2a dessutom!
 
Hoppas nu att ingen är glömd. Skicka ett email till mig i så fall och påminn! :-)
 
Kan berätta att Emma är jätte gravid om man frågar henne.. Hon har nu gått 1 vecka och sitter som en, ja vad ska man säga.. Jätte brett med bakbenen och skjuter magen i vädret. Hon har faktiskt en kulmage som måste bero på jag vet inte! För några valpar är det inte än i alla fall.. Ska bli spännande att se, hungrig är hon konstant och svullen bak än så nog är hon dräktig!
 
Jag saknar kommentarer på bloggen! Tänkte jag skulle uppdatera flitigare nu men jag tycker det är så tråkigt att skriva för mig själv..
 
Ha en härlig vecka / Nina
 
 
 
 
 
 
                                                                                                   
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Elin

Jättebra skrivet Nina!

2012-10-14 @ 11:40:55
URL: http://www.creativedogs.wordpress.com
Postat av: Carin

Ett av dom bästa blogginlägg jag läst på länge!
Är Jess inräknad både i Agility och lydnad/bruks/rally? Hon ska nämnligen starta i alla dessa grenar så småningom! ;-)

2012-10-14 @ 11:59:37
URL: http://gimikhi.bloggsida.se
Postat av: Nina

Än så länge räknas hon till agility sektorn ;-) Och det Godkända vallhunds gänget :-)

2012-10-14 @ 12:02:44
Postat av: Carina & Spot

Du föder upp friska, mentalt sunda, utmärkta vallhundar. Att de sedan aktiveras i andra sporter än vallning är väl skit samma, huvudsaken är att de aktiveras... Sedan att de är lite att bita i, det passar mig som handen i handsken men jag kan förstå att det inte passar alla :)

2012-10-14 @ 12:12:02
URL: http://go-fullspeed.blogspot.com
Postat av: Sussi

Så otroligt trevliga hundar du föder upp, jag är så nöjd med mina, Tyne och Milli. Blir spännande till kommande sommar då även Milli ska ut och visa upp sig :-)

2012-10-14 @ 13:10:43
Postat av: Ninna & Lilo &Stitch & Allis

ler i mjugg.....vi som bara skulle lyda ;)Bra skrivet Nina ,det finns inte många uppfödare som har det engagemanget till sina valpköpare som du har . Det finns det alltid förståsigpåare som vet o kan , men varför lyssna eller ens bry sig ? Du föder upp bra vallhundar med ett stabilt huvve , man kan ha dom till allt. Se bara på mitt lilla mirakel ;)

2012-10-14 @ 14:04:13
URL: http://ninnasparla.blogg.se
Postat av: Thomas & Kick

Ja, at det er vallhund du oppdretter har jeg aldri vært i tvil om :) Og at det er flotte hunder som også kan brukes til alt annet, er jo nettopp det som gjør deg til en flott oppdretter - du er ikke bare opptatt av vallningsmeritter men også helse og mentalitet :D
Så takk for alle flotte Viätts hunder der ute!

2012-10-14 @ 14:55:31
Postat av: Lasse Westberg

Det är inte vanligt att man får hundar som har fallenhet och är kapabla att bli riktigt bra i allt som man vill hålla på med. Därför är det så roligt att berätta om vår lilla My som inte verkar ha några begränsningar. Hon är jätteduktig som spårhund verkar ha mycket goda förutsättningar i agility och imponerat, i alla fall på mej, vid vallövningar, samt att hon kan bli mycket duktig i draghundskörning. Hon är lyhörd och mycket mycket arbetsvillig. Sen är ju hon väldigt trevlig mot allt och alla, snäll och ja "Mysig". Vad kan man mer önska sej?

2012-10-14 @ 21:43:43
Postat av: Åsa Emanuelsson

Jag fick ibland höra kommentaren att Ia (Memoars kayla ia som även blev VM 6 i Spanien, VM-brons i lag 2006, 2005, SM-vinnare i agility mm) som är mamma till IS som du har tagit en kull med - att hon skulle vara en bruksborder och inte vallade så bra... nåja - första valltävlingen slog hon ut betydligt mer högre meriterande förare och hundar än vad jag och IA var... sedan efter några år tog jag då en kull på min denna bruksborder och där kom alltså IS, NOA (vm-deltagare i tre år för Sverige) och även deras syster ILA som nu är en mycket bra och stark vallhund - SM-final 2011 och 2012 och Sverigecuppen, mm... så bruksbordern IA råkade vara en bra vallhund - och jag har själv ett barnbarn efter henne - NAP - och han är en riktigt bra, stabil och stark vallhund :) och dessutom mycket giftig agiltyhund : ) - Lycka till med din avel av bra hundar

2012-10-15 @ 11:04:56
URL: http://www.ttag.se
Postat av: Gabbi

Hejsan !
Så rätt du skriver bara hunden får jobba så trivs dom, bättre att folk hade enegerat sej mer i frisk avel på hundar än vad dom gör med hundarna. Tänk på mina dom är ju bara "hemma" hundar eller som jag säger vane hundar med mjölkkorna men dom trivs och det vet Isabell om (:

2012-10-15 @ 11:19:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0