Vackert

Vad mycket man kan få se när man bilar runt i vårt avlånga land. Förra veckan så tillbringade jag sön till söndag på resande fot. Åkte först ner till Borås och var där fram till torsdag. Sen gick resan ner till Kalmar för att delta i SM får vallning. 
 Med på resan hade jag en höglöpande Emma och en mycket pigg Lot. Som blev extremt pigg av att ligga brevid sin dotter i bilen även om det var en skiva emellan.

Hade ju fått ett tips om en bra hanhund som jag skulle åka ner och para Emma med och hade sån tur att Anja som äger Random Sod bor i Borås, 10 minuter från där vi bodde. Vi började presentera dom för varandra på måndagen men då var det inte rätt dag. På onsdagen träffades vi igen och hade sån tur att det slutade vräka ner just den stunden som vi behövde för att släppa ut hundarna tillsammans. Första parningen var klar och vi bestämde att vi kunde pröva igen på fredagen efter att Anja och Sod hade tävlat sitt kval på SM.

För där hade vi ju tur igen. Dom skulle ju ner på samma SM och dessutom hade dom bokat boende på samma ställe som jag. :-) Kändes lugnt.
Nu fick ju Emma 7 valpar förra gången efter bara en parning så jag räknade med att det kanske inte skulle behövas så mycket mer men det är ju bra att vara säker.

Torsdagen blev resdag, då drog jag och hundarn ner mot Kalmar. Ljudböcker är mycket bra att ha när man ska åka på långresa.
Installerar mig i stugan och umgås lite med Anja och Ylva Holgersson på torsdags kvällen. Sen på fredags morgonen bär det iväg för att titta på dagens SM kval. Anja och Sod går ut som nr 3 och lyckas få ihop 93 p av 110p vilket visar sig sen hålla hela vägen till final plats. Tyckte jag var extra kul när man nu också hade parat Emma med Sod. 

Anja sa sen att hon hade sagt åt Sod att om han skötte sig och såg till att dom kom till final så skulle han få en tjej på kvällen ;-) Här mutar vi inte hundar med hundgodis i vallningssammanhang utan här kör vi med parningar.
Först så stack jag, Anja, och hennes lilla söta dotter, Ylva och Karin Fransson ut och firade med en middag på fredags kvällen.
Sen väl tillbaks i stugan så släppte vi ihop Emma och Sod igen. Även denna gång blev det en parning!

Ni kan läsa mer om parningen på hemsidan under fliken valpar planeras.

lördagen var det sen dags för Lots och mitt Sm kval. Det vill man kanske helst glömma men vi gick i alla fall runt på 80 p, eftersom det är 2 domare så 160 av 220 p totalt. Klarade alla momenten och tiden men tyvärr med en mycket het på gröten Lot som tyckte allt var stenkul så blev det för mycket i svängarna.

Nåja, vi slutade på 14 av 25 i kvalet på lördagen. Och då var det slut för oss. 91,5 p var den som hade lägst till finalen den dag tror jag.
Såg hela kvalet på lördagen och bestämde mig sen för att åka hemåt! Stina och Håkan Hägglund åkte samtidigt så vi sammanstrålade och käkade en middag ihop innan jag drog till Sth och hade en mycket trevlig lördags kväll hos Caroline och Oskar. Tack snälla för övernattningen!

söndagen så var det sen dags att åka hemåt. Kollade med Hägglunds var dom var och sammanstrålade igen i Uppsala, käkade lunch på Ikea och sen kunde jag och Stina shoppa lite :-)
Blev senare än tänkt men jag hade ingen brådska.

Men jag följde hela SM finalen via mobilen på väg hem, en mycket duktig tjej satt och skrev en blogg om hela SM och det var så roligt. Helst efter som Anja och Sod startar som nr 1 och sen inser jag att det håller hela vägen ut! Dom vinner SM 2012. Då kan man inte annat än le när man inser att man valde rätt hanhund så långt.

Nu är man hemma igen och det är en massa jobb som ska göras och djur som ska ställas in. Sitter och tittar på en jätte duktig Zack som håller på att träna nere på åkern med matte Jill. Zack är en otroligt duktig Aussie! Jättefin arbetshund.
Kommer ihåg när vi började med dom! Och ser nu hur hon står och kör fråndrivningar med honom och hämt med jättefina bågar. Så roligt Jill!

Här kan ni läsa om valpkullen som är på gång. Valparna planeras komma v 49 och kan då flytta hemifrån i början på februari. Telefonnr och annat finns på hemsidan.
http://www.viatt.se/valpar.html

Dell kommer också att paras när hon löper men där har jag inte helt bestämt hane än.

Ha en bra vecka / Nina


Kommentarer
Postat av: Jill

Tack för de fina orden Nina, de värmer!

2012-10-10 @ 22:43:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0