Livet på en fårgård

Består av konstant mycket vatten och sten!
Spelar ingen roll var man vill slå ner en stolpe eller sätta upp ett elstängsel, det är sten i backen överallt här hemma. Nu börjar ju backen bli frusen så det är väl ett mindre problem men då uppstår nästa.
Vi har vatten överallt! Kallkällorna på denna gård som svämmar över just nu kan man bli tokig på. Helst blir jag sur på vattnet som dyker upp utanför husknuten, vid vår utbyggnad. Och som ingen av oss har en aning om var det kommer ifrån.
 
Verkar tränga upp direkt ur backen. Vilket resulterar i att hundarna alltid lyckas skita ner tassarna innan dom ska in. Det fryser ju dessutom också nu utan att ha någonstans att rinna undan vilket gör att runda hörnet på utbyggnaden är förenat med livsfara!
 
Nåja det löser sig väl om jag kan få maken att starta den där rostburken han har som visst kallas grävmaskin.. Och det borde väl inte heller vara ett stort problem då alla vet väl att det karlarna kan göra med en maskin, det går fort att få dom till att göra ;-) Måste ju bara komma på var han ska gräva för att det ska bli bra..
 
I övrigt går livet sin gilla gång på jordbruket. Djuren äter och mår bra. Kornas klövar blev verkade för någon vecka sen så nu är dom fina och hästarna fick sina fötter omsedda för ett par veckor sen.
Fåren är klippta och mår bra där dom går med sina baggar. Tacklammen och några slakttackor går tillsammans. Väntar fortfarande på att slaktbilen ska hämta tackorna men det verkar dom ha glömt. Det är tyvärr tackor som haft problem av något slag som nu måste bort, en del har jätte dåliga tänder vilket gör att dom inte kan äta ordentligt längre. En del har haft juverinflammtioner mm. Livets gång tyvärr. Men dom flesta tackor som vi har får vara här så länge dom kan så många av dom är riktigt gamla.
 
En av våra äldsta tackor blev 14 år gammal och hade lamm alla år ända fram tills slutet. Emma hette hon och är stammodern till vår besättning. Än idag pratar vi om vår Emma som nu varit död i massor med år. Hon kom hit som lamm 1991-1992 och vi har vissa tackor som än idag har hennes utseende kvar så man blir så påmind. Den tackan var väldigt mycket finull i och hade det vackraste huvud man kunde tänka sig. Hon sken nästan som gyllene i solen och hennes sätt stämde så bra in på hennes utseende. Vacker och mild, så snäll. Ja ni ser man kan så sakna även ett får. Vi hade/har haft fler som som man inte glömmer men Emma hon var grunden till allt när vi började 1991 med fåren. 3 tackor och 5 lamm som vi köpte i från Mariebergshållet. 
 
Utan fåren så skulle vi aldrig ha haft hundarna. För innan så var jag ju en schäfer entuiast. Men 1995 så såg jag en annons i tidningen Land och sa till sambon, ska vi inte köpa en border collie. Hade egentligen aldrig sett någon jobba men skulle jag ha får så skulle jag ha en hundsort som passade! Sambon sa nej vi ska inte ha 3 hundar igen.. Hade just då en schäfer och en blandning av flatt-schäfer. Men tror ni han fick rätt.. Nej då, jag ringde en kompis och sa nu ska vi åka mot Övik och titta på valpar. Framme hos Lennart och Eva-Lill Engblom så visade det sig att det fanns 2 hanar som var otingade kvar. Men valet var enkelt, det fanns en vacker liten 6 veckors hane som envist satt och krafsade mig på benet. Hade sån tur att det var en av dom fina killarna som inte var tingad, han flyttade hem till oss ett par veckor senare. Atlas blev hans namn och min första Border Collie. En härlig hund som jobbade konstant så mycket man ville. Och så frisk, han kostade inte många kronor i veterinär kostnad den hunden.
Ringde och anmälde mig till den lokala vallhundsklubben i samma veva för det hade uppfödaren sagt att man skulle göra. Välkomnades varmt av Lage Hortell med orden, du kommer väl på årsmötet! Vi for på årsmötet och där tog han emot oss och hälsade oss välkomna in i vallhundsklubben! Det var min början in i vallhundsvärlden, En resa som nu blivit några år med mycket nya bekantskaper, hundar,och framför allt får!
 
Hundarna har ju även dom varit några stycken genom åren. Men jag har hållit mig ganska norrländsk när jag köpt in mina hundar. Från Nisses, Dombäcks, från Undrom ( Mick ) en parning uppe i Nordmaling ( Ben & Nellie ) mm. Även använt en hel del hanhundar i norrland ( Is, Ferry, Max, Lot ) då jag anser att vi många gånger går över å efter vatten i vårt sökande efter dom fina vallhundarna att para med!
Idags läget så är nu gården större och expanderar lite hela tiden ;-)
 
ca 150 tackor + lamm,3 kor, 3 hästar och ett antal vuxna hundar, 2-3 kullar valpar per år ( jag älskar att föda upp valpar och se vad det blir av dem)  kurs och träningsverksamhet i vallning är vad som finns på denna gård i dags dato.
 
Tänk om jag lyssnat på sambon den gången vi skulle köpa dom första fåren 1991, när han sa, nä tror du vi ska köpa får! Det behöver vi väl inga.
 
Och valpar får vi snart igen. Emma har nu gått 6 veckor i dräktigheten idag. Och tjock är hon. Mer om parningen på hemsidan
Vinsten blir en kursdag eller träningsdag om man vill sköta sig själv ;-) med övernattning här i Viätt. Har man någon innestående sedan tidigare tävling så får man se till att påminna och hämta ut den själv :-)
Tips : Match vikt på Emma är mellan 14-15 kg. kvar. 5 veckors dräktighet 18 kg.. Ska väga henne i kväll, gissa på!
 
EMMA - SOD VALPAR Beräknad valpning V 49
Nina: 8 st, 4 hanar + 4 tikar.                                     Maria F: 9 st, 4 t +5 h
Cicki:7st,  4 h + 3 t                                                  Karin R: 7 st, 4 t + 3 h
Charlotte: 7 st, 3 h + 4 t
Ninna: 8 st, 5 h + 3 t
Ing-Marie: 7st, 4 t +3 h
Lina: 10 st, 5 t +5 h
Carin: 10 st, 6 h + 4 t 
Caroline: 9 st, 4 h +5 t( viskat ) 
Lasse W: 9 st, 5 + 4 ?
 
Ha en bra vecka. Nina
 
Emma 6 veckors dräktighet.
 
 
 
 
     
 

Kommentarer
Postat av: Sussi, Tyne o Milli

Roligt att läsa om ditt liv in i vallhundsvärlden :-)

2012-11-14 @ 13:45:37
Postat av: kent dahlen

Jag gissar att det blir 2hanar o 4tikar.

2012-11-18 @ 17:53:09
Postat av: Lasse Westberg

Jag ser att jag inte skrev hane resp tik efter antalet , men jag avsåg 5 hane 4 tik

2012-11-19 @ 11:15:37
Postat av: Tove och Jack

Jag gissar 8 st, 4 hanar och 4 tikar

2012-11-20 @ 10:12:10
URL: http://torparfrun.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0