Betäckningsgrupper, valpar och tråkigt väder.

Man kan säga så här. Idag är det riktigt höstväder ute, i november! Känns som att det nu faktiskt skall bli vinter istället. Nej då här regnar det och blåser nåt som liknar en höststorm.
Förra helgen då var det Borås som gällde igen. Och sen på fredagen så körde vi vidare mot Lekeberga och Örebro. Vi skriver jag för att min son följde med på resan.
Bodde på lekeberga och hade det bra hela helgen. Var på en jätte bra planerad avelskonferans som ( vi ) i avelsrådet stod för. Men som Thomas Stokke i avelsrådet var den som höll i trådarna för. Arbetsbeskrivning och vallhundens arbete var det som stod i focus.Jätte duktiga föreläsare också! Och en arbetsbeskrivningsdag på söndagen som blev väl diskuterad! Alltså inget om sjukdomar mm som man tycker att vi i avelsrådet är så fixerade i.   
Så är det inte. Vi diskutera mycket runt vallning och annat också men det är oftast sjukdomar som märks att man skriver. Är det som behöver upplysas om jämt!
Tråkigt var att inte fler nu kom även om uppslutningen var bra! Skulle ha velat se hela Sveriges uppfödarkår samlad en sådan här gång! Undra vad man kan göra för att få mer folk att komma?
Nåja, jättebra var det och så roligt att träffa alla som var där.
 
Här hemma är vädret som sagt uselt. Men tackorna är installade i fårhuset med sina pojkvänner. En svart och en vit bagge ;-)En  Päls och en texel korsning. Så där pågår nu operation betäckning.
 
Planerar kurser
i vinter mörkret och la ut en fråga på Viätts Facebooks grupp om det fanns något intresse för att vi ska ordna en helg kurs med Eva Hallberg här i början av mars. Det fanns det.
Har nu kollat med Eva och antingen V 9 kanske fre, lör, sön om intresset är stort. Skulle kunna gå med tors också kanske.
Eller V 10 som är sportlovs vecka tydligen samma dagar???
Hör av er redan nu om ni är intresserade. Platserna går i första hand till Viätts hundar. Men fyller på utifrån med andra också i mån om plats. Så det är bra om man anmäler intresse. Kommer sen att ta in betalningen ganska snabbt så jag vet att allt är klart och bokat,så fort man bestämt helg.
Skickat ett email eller ring om ni är intresserad och vilken helg helst. Kommer att vara så att man kan sitta passiv och lyssna också om man vill.  Alla välkomna!
 
Marja, jag har inte glömt bort er, men tänkte vi kunde ha dom andra dagarna V 10 ;-)
 
Vecko kurs i Viätt
Det är dom kurserna som jag brukar köra på vintern. Har nu bestämt att vi kör igång den 18 nov! Då kommer vi att träffas som vanligt och planera dom kursdagar vi ska ha och teori mm. Ni som vet med er att ni anmält er skriv nåt här på bloggen så jag ser att ni sett detta och om ni kommer. Skickar även ut ett annat meddelande till er. Söndagen den 18/11 2012 alltså planerings träff  utan hund, vi bjuder på fika här.
 
Valpar då.
Ja Emma som är parad med Random Sod har blivit så tjock!!
Hon har nu 4 veckor kvar och väntas valpa V 49 som är första veckan i december. Det trycker på ordentligt redan nu och hon måste ut så fort hon ätit eller druckit. Man kan väl säga att skulle det bara komma ut en 4 valpar ur den magen så blir jag såååå förvånad. Men hon är dock fortfarande så smidig att fa--skapet kan hoppa över grinden till köket snabbare än en gazell när hon vill.
 
Dell har också börjat löpa och där har jag ju planerat en parning sen länge. Har tittat på alla möjliga hanhundar men om det går så har jag nu bestämt mig. Kommer att para henne med min egen Lot. Om det går och blir nåt. Återkommer med den infon.
Mina tankar runt den parningen har varit många och jag vet en hel del som har åsikter om att jag använder Lot, han har ju "många" valpar ( 64 ) redan mm.. Men han har också många fina avkommor i vallningen. Jättefin statestik på avkommor när det gäller höfter och ögon. Och framför allt så har han endast fått 2 krypta valpar i första kullen med Lantis Vilma i övrigt inga fel på sin valpar i dagsläget. Och deras åldrar är från 6,5 år neråt. Vilket gör att man har kunnat utvärdera en hel del genom åren.
Han är fri från CEA och det är även Dell. Dom är lika i väldigt mycket i vallningen. Framför allt är båda hundarna otroligt styrbara och trevliga att köra, snabba och lätta flanker med bra driv. Använder dom ofta som par när jag jobbar. Dom ger inte upp. Dessutom älskar jag mina egna Lot avkommor. Så nu är jag ännu mer nyfiken att se vad det blir. Thats it.
Men Lot blir nu 10 år i januari så vi får väl se.. Man kan aldrig säga att nåt fungerar innan det är klart. Men så här blir det.
 
Isa kommer väl att löpa på nästa års halva. Och då är tankarna att para även den tjejen. Isa är helsyster till Emma ovan men dom är inte helt lika. Isa påminner mer om mamma Linn och stora syster Ronja som vi också har haft i avel. Denna tjej vet vad hon vill. Men har en härlig djurkänsla och driv. Fina utgångar mm.
Har fått tips på någon hanhund som jag kollar nu men inget helt bestämt. Är man intresserad så hör av er så berättar jag mina tankar.
 
Mer om våra tikar finns på hemsidan. Ska uppdatera infon.
 
Det var lite från oss. Intresserad av en valp härifrån så hör av er.
Kan garantera vissa saker. Dom kommer att vara väldigt sociala och trevliga. Har heller inte lyckats föda upp en valp hittills som inte vallar.. Snarare tvärtom emellanåt.. Mycket vallning. Och dom har en rejäl arbetsmotor. Men ofta väldigt styrbara. Jag kollar upp så mycket hälsostatestik som jag kan runt hundarna jag använder i avel. Många valpköpare har jag som kan berätta hur våra hundar är.
 
Kurs intresserad? Hör av er då med. Email eller telefon mm. Allt står på hemsidan.
 
Ja just det!! Vi ska ju gissa antal valpar igen :-)
Vinsten blir en kursdag med övernattning här i Viätt. Har man någon innestående sedan tidigare tävling så får man se till att påminna och hämta ut den själv :-)
Tips : Match vikt på Emma är mellan 14-15 kg. Nu när hon gått 5 veckor så väger hon 18 kg. Hon har 4 veckor kvar. Har ökat ett kg på ca 1 vecka.
 
EMMA - SOD VALPAR Beräknad valpning V 49
Nina: 8 st, 4 hanar + 4 tikar.
Cicki:7st,  4 h + 3 t
Charlotte: 7 st, 3 h + 4 t
Ninna: 8 st, 5 h + 3 t
Ing-Marie: 7st, 4 t +3 h
Lina: 10 st, 5 t +5 h
Carin: 10 st, 6 h + 4 t 
Caroline: 9 st, 4 h +5 t( viskat ) 
 
 Ha en bra helg! Nina
www.viatt.se
  Viätts Emma
,
 
 
 
  
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Cicki Wincent

Jag tror att Emma har 7 valpar - 4 hanar, 3 tikar.

2012-11-10 @ 16:30:38
Postat av: Charlotte

Jag tror Emma har 7 valpar. 3 hanar, 4 tikar.

2012-11-10 @ 16:50:19
Postat av: Ninna

Gissar: 8 valpar 5 hanar , 3 tikar.

2012-11-10 @ 17:14:55
Postat av: Ninna

Emma alltså ;)

2012-11-10 @ 17:15:35
Postat av: Ingmarie

Jag gissar, jag också, att Emma får 7 valpar 4 tikar och 3 hanar:)) Hoppas allt går bra!

2012-11-10 @ 18:43:07
Postat av: Lina

Emma väntar 10 valpar 5 tikar och 5 hanar :)

2012-11-10 @ 19:13:04
Postat av: Carin

Gissar på 10 valpar: 6 pojkar och 4 flickor......

2012-11-10 @ 20:39:53
URL: http://gimikhi.bloggsida.se
Postat av: Caroline

Jag gissar på 9 valpar:4 hanar och 5 tikar
Du kan ju viska i hennes öra om min gissning och be henne göra vad hon kan för att det ska bli så ;)

2012-11-10 @ 21:32:42
URL: http://caroline0oscar.cybersite.nu/
Postat av: Lasse Westberg

9 st 5+4

2012-11-11 @ 19:28:19
Postat av: mona

jag gissar på 7 valpar 3h+4tikar

2012-11-26 @ 12:47:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0