Dag 62 och snö

Eller om man funderar på det så kan det även vara dag 60, beroende på om Emma tänker att det var på andra parningen som hon tog. Då går tiden ut på fredag. Less börjar både hon och jag bli på att vänta nu. Sitter och tittar på henne som sover djupt brevid mig här i kammaren.
På hennes sida så buktar det ut nåt som är en hel valp! Här snackar vi inte om en tass eller så. Här har vi en som tycker att det är dags och försöker ta sig igenom hela huden :-) Säkert en av killarna ;-)  Emma sover djupt. Mest hela tiden nu, vilar sig inför det som ska komma.
Äta är nåt som hon som senaste 2 dagarna tycker är överdrivet. Får muta henne med alla godsaker jag kan för att få i henne mat. Stor skillnad från förra valpningen för 1 år sen då hon åt hela tiden. Men som dom roterar inne i den där magen så förstår jag henne..
 
Än i alla fall ingen förändring i temp eller så. Känns som det kan gå fort när det börjar. Så vi väntar!
 
Och tittar på snön som nu äntligen kommer. Idag har det snöat hela förmiddagen och jag vet barn som kommer att bli jätte glada över det! Nu kan pulkor och sparkar komma fram äntligen.
 
Tack Charlotte, du är i alla fall intresserad av hundträning ;-) Får hoppas att fler är det fast dom inte skriver det.
Har inte blivit någon träning nu på några dagar. Har varit kallt.Upp till -18,6 hade vi här. Däremot så var jag och 4a hundar på utflykt igår. Trollie ( Ronja - Max kullen) Sessan ( Lot - Mc keos Yan ) Skulle HD röntgas nu när dom är 1,5 år. Ben ( Emma - Spot ) och Ajco ( Ronja - Suck ) skulle 1 års vaccineras.
Sagt och gjort, in med alla hundarna i bilen, fixade min make på morgonen. Han kollade även på min fråga att det hängde ett antal koppel i bilen.
Stamtavlor med och allt klart för den ca timme långa färd till Härnösand. Trollie och Ajco, Sessan och Ben åker på varsin sida bak i bilen.
 
 Väl där nere så upptäcker jag att 1 hund på varje sida bak ( har en vägg emellan ) har spytt, troligen Sessan och Ben, det ordnar sig på hemvägen då någon, troligen någon av dom som inte spydde äter upp det, Urk!!
Nu till saken. Få hundar ur bilen och in på veterinär stationen. Bestämmer att Sessan ska få gå in först och sövas, samtidigt som jag tar med mig hanhundarna in för vaccinationen. Slår 3 flugor i en smäll!
 
Men! Min bagagelucka gillar inte vintern, eller rättare sagt, när jag säkrat Ajco med ett extra koppel, han är ju rätt rymningsbenägen med mig. Fått Ben och Sessan ur bilen. Upptäckt att Sessan har ett halsband som är alldeles för stort, Ben har ett flishalsband som hotar att gå av och Ajco rycker i min arm för att dra iväg! Så slår bagageluckan ner i huvudet på mig. ( Volvo = tung lucka! )
 
Det resulterar i att Trollie som så snällt skulle vara kvar i bilen tar chansen och hoppar ur! Paniken kom snabbt då jag insåg att hon inte tänkte komma till mig så länge jag hade en bagagelucka på ryggen och stod så det såg ut som om hon skulle vara tvungen att hoppa in igen!! Mitt i vägen stod hon. Inte jättetrafikerat men tillräckligt. Samtidigt så kommer dom som huserar i huset brevid veterinärstationen ( hunddagis ) med en 15 hundar från en promenad!
Se mig framför er.. Ben och Ajco var inte överrens åt vilket håll dom skulle.. Sessan som försökte krypa ur halsbandet och så Trollie! Herre milde, aldrig mer 4 hundar under 1,5 år samtidigt ensam till en veterinär!
Nå, jag släppte bagageluckan, fick Trollie att komma, kastade henne in i bilen igen, hållande luckan med en hand, 3 koppel som hundar stretade i med samma hand.. Och Trollie i den andra.
Till slut så.....
Nu kom nästa problem. Vägning. Här fick jag hjälp av en assistent. Tack.. Hon tog Ben och Sessan medans jag vägde Ajco. Vände på huvudet en sekund när jag sen vägde Sessan så hade Ajco, hanhund som han är pinkat mot väggen mittemot vågen! In i undersökningsrummet!
 
Veterinären kommer! Försöker ta i hand med 3 totalt ouppfostrade hundar i koppel! Sessan bestämmer sig för att veterinären älskar henne, så hon hoppar konstant på honom. Ben han står faktiskt lugnt och väntar medans Ajco försöker sätta in en stöt både på en vägg och sen bestämmer sig även han att veterinären behöver pussas!! Nu pratar vi stor kille..
Sessan sövs! Slocknar som ett ljus. Ajco får sin spruta och måste då släppa Bens koppel vilket resulterar i att han lyfter på benet mot undersökningsbordet och gör en stor simpöl! När jag sen försöker hålla Ben för hans spruta och desperat hålla Ajco därifrån med en hand för han är konstant nyfiken och godis är gott!  Så lyckas han även lyfta på benet mot en stol!! 
 
Säger snabbt till veterinären, kan jag möjligen slänga ut dessa killar i bilen nu.. Ja säger han, med en ängels tålamod.
Ut till bilen. Rastar killarna på vägen men se nu är det inte en av dom som behöver lyfta på benet!! Fick bagageluckan i huvudet igen! Slänger in Ben på en sida och sen Ajco på samma sida som Trollie. Då tar hon chansen igen och hoppar ur bilen!! ( note: måste träna detta ) Slår igen buren till Ajco. Nu kommer hunddagiset naturligtvis tillbaks med alla hundar!! Men jag hojtar stanna, samtidigt så kommer en bil och en karl som stoppat in en kattbur i bilen brevid. Ber honom försöka locka på Trollie. Då bestämmer hon sig för att hon ska vara hos mig. Så han behövde aldrig försöka. På med koppel på Trollie och tar med henne in också! Känner att det är inte läge att försöka få henne in i bilen igen för då sticker väl någon av dom andra i stället!
Söver henne också på en gång. Lugnet infinner sig en stund hos en stressad hundägare ;-)
Röntgen gick bra, Sessan sov helt utslagen och Trollie hon viftade på svansen när vi hämtade in henne. Nu är det bara att vänta på resultaten och se..
Väl hemma så kommer maken ut för att hjälpa mig in med hundarna. Han öppnar bagageluckan och.... Den står öppen precis som den ska!!
Ni ska veta att jag vanligtvis har ett bra rykte hos veterinärer men fina väluppfostrade, lugna hundar :-)
Aldrig mer! Åker jag till veterinären med 4a unghundar ensam! :-)
Återkommer när valpningen börjar.
 
Hur många valpar får Emma och Sod

 Vinsten blir en kursdag eller träningsdag om man vill sköta sig själv ;-) med övernattning här i Viätt. Har man någon innestående sedan tidigare tävling så får man se till att påminna och hämta ut den själv :-)

Tips : Match vikt på Emma är mellan 14-15 kg. 8.5 veckas dräktighet 23 kg..
 
EMMA - SOD VALPAR Beräknad valpning V 49, Valpar kan tingas
 
Nina: 8 st, 4 hanar + 4 tikar.                                     Maria F: 9 st, 4 t +5 h
Cicki:7st,  4 h + 3 t                                                  Karin R: 7 st, 4 t + 3 h
Charlotte: 7 st, 3 h + 4 t                                           Tove       8 st 4 h + 4 t
Ninna: 8 st, 5 h + 3 t                                                Carina:   6 st 3 t + 3 h
Ing-Marie: 7st, 4 t +3 h                                             Thomas T: 8 st 5 h + 3 t
Lina: 10 st, 5 t +5 h                                                  Gabriella: 11 st 6 h + 5 t
Carin: 10 st, 6 h + 4 t                                                Elsa 11 st ;-)
Caroline: 9 st, 4 h +5 t( viskat )                                  Cera: 12 st, 7 t +5 h 
Lasse W: 9 st, 5 h + 4 t                                            Anna-Karin: 7 st, 5 t + 2 h
Camilla: 7 st, 5 t + 2 h                                              Mona: 7 st, 3 h + 4 t
Catti & Cessna : 8 st, 5 t + 3 h                                   Kent: 6 st, 2 h  +4 t
Marlene: 9 st, 6 h + 3 t                                              Sussie & Nova : 8 st, 6 h + 2 t
Carina & Zebbe 10 st, 7 h + 3 t                                  Stina: 9 st, 5 h + 4 t
Ann-Marie: 12 st, 6 h + 6 t                                          Oscar: 11 st, 5 h + 6 t                        
Annika M: 10 st, 5 t + 5 h                                          Sanna: 8 st, 6 h + 2 t
Fam Jonsson: 7 st, 3 t + 4 h                                       Anette: 9 st, 5 h + 4 t
Carina & Kia: 8 st, 6 t+ 2 h                                        Ewa-Lena: 11 st, 6 h + 5 t
Rolf-Rune: 10 st, 4 tisper & 5 hanner                           Ingrid: 9 st, 3 h + 6 t
                                                        
Gissa på, tryck på kommentars fälten nedan så kan ni gissa. Ha en härlig helg och vecka. Valpar kan tingas.
 
Ha en bra vecka
Viätt idag 4 december 2012, det vita huset på nedre bilden är vårt nyinköpta grannhus. Som man får bo in när man kommer hit.
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Sussi

Hehe, låter som ett äventyr med hundarna :-P
Jag vill oxå gärna läsa om din träning :-)

Svar: Trevligt Sussi, ska skriva mer om det. Har just insett att jag kan svara på era inlägg här ;-) Man lär så länge man lever!
Nina

2012-12-04 @ 14:49:44
URL: http://tyne.blogg.se/
Postat av: Carin

*hahaha*, kan inte låta bli att skratta - tur att veterinären hade tålamod! :-)

Svar: Skrattar jag också medans jag skrev ner det men där nere var jag helt slut ;-) Ibland är det bara såna dar ;-)
Nina

2012-12-04 @ 16:11:12
URL: http://gimikhi.bloggsida.se
Postat av: Ingrid

Oj vilka äventyr! Jag gissar på 9 valpar 3 hanar+6 tikar! Vore kul att komma på en träningsdag/helg till våren :-)

Svar: Du är alltid välkommen Ingrid!
Nina

2012-12-04 @ 16:27:16
Postat av: Sussi

Men vilken bra funktion att man kan lägga in ett direkt svar då!

Svar: Ja visst var det kul! Man lär sig nåt hela tiden :-)
Nina

2012-12-04 @ 21:57:42
Postat av: Sussi

Åh såg ju nu att de har gjort om en hel del på blogg.se :-) Mycket bättre verkar det vara. Ska utforska om det går att blogga från mobilen, det skulle kunna lösa min bloggtorka en del skulle jag tro.

Svar: Ja blogga på du. Tycker du har mycket intressant att läsa :-)
Nina

2012-12-04 @ 22:00:45
Postat av: Caroline

Mmm måste tacka såååååå mycket att jag kunde få bloggen som ljudblogg ;) då jag var tvungen att sitta still ett par timmar :)Men nu kommer jag att gå runt på super fina fötter och skratta gott :) Kramis

Svar: Roligt att man kunde roa någon ;-) Vill också få fina fötter :-)
Nina

2012-12-05 @ 07:33:46
URL: http://caroline0oscar.cybersite.nu/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0