Snart på gång.

Detta blir sista blogginlägget nu innan Dell ska börja valpar. Skriver för mina valpspekulanter vill gärna följa detta så ni som inte är intresserade behöver väl inte titta :-)
 
Denna vecka har jag tagit tempen på Dell då och då för att se vad hennes normal temp är och för att veta när det börjar bli dags. Varför gör man det då. Dumt finns det dom som säger. Men har man en gång varit med om en valp som sitter fast, och missat tikens första värkarbete, vilket kan hända om det exempelvis sätter igång på natten. Så är tempen det bästa som säger vad som ska hända.
 
Ska försöka förklara det lite här.
Hade en kull med Ronja för några år sen. Hade väntat på att det skulle börja. Hade valplådan brevid mig i vardagsrummet. Någon gång under natten så somnade jag, trött då det varit på gång några dagar.  Ronjas temp hade varit låg när jag somnade. När jag vaknade, kanske någon, timme senare så låg hon och flämtade men inga värkar som jag kunde se. Tempen hade då gått upp till 37,1 och sen steg den. Jag har lärt mig att mina tikar oftast valpar när tempen gått upp till 37,3 ungefär. Men Ronjas gick upp till 37,7 och jag började förstå att nåt var fel.
Jag började känna mig för lite i Ronja och insåg att det låg en valp där som inte kom ut. Och antagligen hade hennes värkarbete satt igång under natten och stannat av för att det var stopp.
Ringde veterinär efter att ha försökt ett bra tag själv. Fick hjälp och lugn över telefonen. Till slut kunde jag ringa till veterinären efter att ha kämpat ett tag och tala om att vi hade fått ut en stor fin tik valp alldeles själva :-) Sen kom dom andra på löpande band. Jag brukar ha is i magen och vänta men ibland säger magkänslan och i högsta grad tempen att nåt är fel. Har varit med om andra gånger då tempen stigit men inget hänt. Inte på mina men andras kullar också. Då har det i dom flesta fall varit ett felläge.
 
Nå det är min erfarenhet och därför tar jag tempen. Mer på nybörjarna som Dell nu än kanske på Isa som redan haft en kull, där kollar jag nog mer sporadiskt. Men den ger även en liten spänning för man vet att nu är det snart på gång :-)
 
Dells temp har denna vecka varit 38 C hela tiden tills igår. Då den hela dagen var 37,6 C. Vanligtvis så går tempen upp och ner när det sätter igång. Idag på morgon och förmiddag så har den varit på 37,5 och 37,8 så nu är vi precis under det första stadiet.
 
Hon har också tidigare vräkt i sig sin mat men idag så åt hon bara lite på morgonen sen lät hon det vara. Hon har legat konstant i valplådan sen igår också. Hon förbereder sig alltså nu.
Maten hon äter är Royal Canin valpfoder, blodpudding och allt annat som vi har som rester också, samma för Isa. Hon har även avmaskats och får lite extra vitaminer. Vet att det sägs att om dom får ett helfoder så behöver dom inte det men det har aldrig skadat mina valpar och tikar innan så varför ändra på ett bra koncept.
Hur många valpar hon har är så svårt att säga. Men jag har i alla fall känt 2 som sparkar, så vi får se om hon bara är jätte tjock eller om det kommer fler :-)
 
Isa sväller också och jag ska klippa magen mm på båda idag, ska se om jag kan lägga in någon bild här sen. Isa äter lite mat i taget, vilket jag skulle säga med kännedom om hennes mamma borde vara ett säkert tecken på att hon har ganska många valpar i sin mage, maten får inte plats. Hon har ju ca 4 veckor kvar nu. Men man vet ju aldrig.
 
Det är allt för denna gång. Nu skriver jag nästa gång när Dell börjar valpa. Vilket kan bli från nu till framåt tis.
 
Återkommer.
 
Ha en härlig helg / Nina
www.viatt.se
 
Gissa valpkull så länge. Senast runt mån- tis är det dags. Men vem vet, kan bli i helgen också.
 
Vinsten blir 2 dagars övernattning ex från fre-sön i Viätt, eget litet Vita huset :-) Med träning på fåren om så önskar eller om man bara vill låna huset för att ha lite semester. Per kull man gissar rätt.
 
 
OM det blir många som har samma gissning så kommer det lottas bland dom så det blir 1 vinnare. Man måste ha rätt på både antal och kön. Men 1 vinst för varje valpkull.
 
 DELL och MC KEOS MICK Planerade valpar 1 september.
Dells första parning.
 
ISA och MICK  planerade valpar den 28 september.
Isas andra parning, förra gången fick hon 8 valpar.
 
 
 Skriv gärna här i bloggen så är det enklare sen när man ska kolla vinnaren. Lycka till.
 
Hur många valpar och vilka kön får Dell resp Isa??
 
Carin : Dell : 7 st 4 h + 3 t                                                Fredrik : Dell : 5 st 2 h + 3 t
            Isa: 10 st 4 h +  6 t                                                              Isa : 9 st 3 h + 6 t
 
Kurt: Dell : 7 st 3 h + 4 t                                                   Peter:  Dell : 6 st 2 h + 4 t
         Isa: 9 st 5 h  + 4 t                                                                Isa : 7 st 2 h  + 5 t ??
 
Ingrid: Dell : 6 st 1 h + 5 t                                                 Thomas : Dell : 7 st 3 h  + 4 t
           Isa : 8 st 3 h + 5 t                                                                   Isa:  7 st 5 t +2 h
 
Charlotte : Dell: 6 st 2 h + 4 t                                            Anette : Dell : 4 st 3 h + 1 t
                  Isa: 8 st 4 h + 4 t                                                           Isa : 9 st 5 h + 4 t
 
Fredrika: Dell : 7 st 2 h + 5 t                                             Emil : Dell : 5 h + 5 t
                Isa : 9 st 4 h + 5 t
 
Patrik : Dell 7 st 3 h + 4 t                                                   Staffan : Dell : 4 t + 4 h
            Isa : 6 st 2 h + 4 t
 
Mikael : Dell 8 st 5 h + 3 t                                                  Inger : Dell : 5 st 3 h + 2 t
              Isa: 7 st 5 h + 2 t                                                              Isa : 7 st 3 h + 4 t
 
Eva : Dell : 8 st 3 h + 5 t                                                    Lena : Dell : 7 st 2 h + 5 t
                                                                                                      Isa : 7 st 4 h + 2 t
 
Ing-Marie : Dell : 6 st 4 h + 2 t                                            Elin : Dell : 9 st 3 h + 6
                 Isa : 9 st 5 t + 4 h                                                      Isa : 8 st 5 h + 3 t
 
 Camilla : Dell : 8 st 4 h +5 t                                                 Sussi : Dell : 7 st 3 t + 4 h
               Isa : 6 st 4 h + 2 t                                                               Isa :  9 st 5 t + 4 h
 
Lena : Dell : 7 st 4 t + 3 h                                                     Dokka :Dell : 5 st 2 t +3 h
           Isa : 8 st 5 t + 3 h                                                                   Isa : 6 st 3 t + 3 h
 
Anita : Dell : 7 st 4 h  + 3 t                                                     Lasse : Dell : 9 st 5 h + 4 t
            Isa :5 st 3 h + 2 t                                                                     Isa : 9 st 4 h + 5 t
 
Kaarin K : Dell : 7 st 3 h + 4 t                                            Lars-Börje : Dell : 8 st 3 h + 5 t
                 Isa : 10 st 4 h + 6 t                                                                Isa : 9 st 5 h + 4 t
 
AnnaKarin : Dell :  6 st 3 h + 3 t                                        Anette : Dell :  6 st 2 h + 4 t
                    Isa : 7 st 5 t + 2 h                                                        Isa : 8 st 5 h + 3 t
 
Maria F : Dell : 6 st 3 h + 3 t                                               Maria A : Dell : 9 st 7 t + 2 h
               Isa : 9 s 6 t + 3 h                                                                 Isa : 9 st 5 t + 4 h
 
Anki : Dell : 7 st 3 t + 4 h                                                    Cicki : Dell : 5 st 3 t + 2 h
          Isa : 9 st 4 t + 5 h                                                                 Isa: 7 st 4 h + 3 t
 
Ylva : Dell : 6 st 4 h + 2 t
          Isa : 9 st 5 t + 4 h
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0