Närmar sig!

 vintern, installningar, valpningar, ja allt är på gång nu!
Idag kan man visserligen ha dörren öppen igen men det drar lite kallt om dom bara fötter som jag envisas med att ha hela sommaren! Har varit sån sen jag var barn, så fort det blev lite varmare ute så åkte sockor av. Och gick gärna barfota också. Det är dock nåt jag slutat med som vuxen, man är ju lite känsligare nu. Idag är det + 13 C ute.
 
Livet på landet fortsätter här i alla fall. Barnen har nu börjat skolan och går i gymnasium i Övik, 7an i Kramfors och 6an i Nyland. En hon är ju nu stor tjej och har egen lägenhet i Kramfors och har börjat jobba! Vi är så stolta över henne! Tjäna egna pengar!
Snart har dom flyttat ut allihop. Man kan ju undra vad vi ska göra då! :-)
 
På djurfronten är det än lugnt. Hästarna fick nya fina fötter av hovslagaren igår och den värsta knotten har försvunnit känns det som! Fåren ska nu börja klippas igen och jag ska plocka upp en grupp i taget medans dom går på bete så det är tur man har bra hundar som kan jobba! Ingen match då. I övrigt så mår alla djur bra. Än så länge.
 
Extra inlägg :-) 
När jag nu skrev att allt är ok så hör jag hur hundarna börjar skälla och morra i hundgården. Man hörde på skallet, dovt. Att nu är det nåt på gång. Såg framför mig ett lodjur, eller åtminstone en räv :-) Slänger på mig sonens foppa tofflor av alla lustiga skor! Och börjar gå ut. Då kommer spatserande i godan ro en av våra grisar. Äventyrliga Bärta kallar jag henne vår mörk bruna gris :-) Hon har varit lös förr och går i godan ro tillbaks om man lockar med en hink gott :-) Sagt och gjort, tillbaks in genom ladugården och ut i deras hage. Som dom på grisars vis gjort till en levande svimmingpool av dom senaste dagarnas regn. Ja naturligtvis inte hela, vi var smarta nog att stängsla in större delen av en kulle också så där och där dom bor är det alltid torrt och fint.
MEN när jag ska kolla stängslet som gått av, så är det naturligtvis i den del som dom bökat upp och nu är mer en lerpöl fylld med vatten efter senaste dagarnas intensiva regn! Grisar bara älskar sånt! 
Men kom nu ihåg vad jag tog för skor. Så kan ni sen se mig halka runt i glashal lera, som dom dessutom lyckats göra höga kanter av :-) Lerinpackad kan man kalla det, och naturligtvis så var nu eltråden för kort! Så innan man fått lös någon del som man tidigare dragit extra för att det var för långt runt en stolpe, så hade man halkat runt många gånger!
Barfota i foppa tofflor :-) Livet på landet :-)  Man vet att man lever kan jag lova!
 
Själv blev jag sjuk i helgen som var och den här gången blev jag lite orolig över en förkylning. Förra gången jag hade en var efter trettondagsafton och nyår. Då blev jag dålig i 2 veckor med extrem hosta. Skulle ha gått till en läkare, jag vet. Resultatet av det blev 6 månaders återfrisknande, och först den senaste månaden har jag haft ork. Akut tyreiodit kallades det. Så ni vet om ni tycker jag inte riktigt varit mig själv. Bättre nu. Och förkylningen från hvete är på väg bort idag. Valde denna gång att faktiskt lägga mig ner! Och hade sån tur att tävlingarna i Danmark gick live och med jättebra kommentarer på fb sidan! Strålande gjort av danskarna. Följde hur vårt svenska landslag i vallning naturligtvis kämpade med tuffa förutsättningar. Och blev en hel del sugen att börja träna på allvar igen. För det är nåt som försvunnit och tävlings suget nu när man inte varit pigg. Nåja, börjar komma igen och nåt som hållit mig starkt gående i sommar har varit alla duktiga människor som kommit till oss och tränat sina hundar! Det ska ni alla veta! Tack. Hoppas ni och många fler vill komma igen! Hos oss finns träningsmöjligheter hela sommaren och vintern, på vintern begränsas vi dock av en vinterhage som är ca 50-40 m och en 25a men som en väldigt duktig vallhunds förare en gång sa till mig. Man behöver inga stora ytor för att träna en vallhund! Boende finns ju i Vita Huset :-) Grannhuset.
 
När jäntan nyligen var i Frankrike på en resa så fick hon höra där av STH arna. Att i Norrland så levde vi med isbjörnar, hade inget internet ( vilket väl stämmer ibland ) Gick 3 mil för att handla, minst. Och tvätta det gjorde vi väl i sjön mm . Och massor av andra saker.Det intressanta var att dessa skojade inte ens!
 Man tror ju att ungdomar från 16 och uppåt borde vara mer välorienterade idag! Med internet och allt! För visst har dom det där?? Och bil, har dom hört talas som den uppfinningen? Föräldrar, det är dags att beslag ta tvspelen / data spel mm! Vi måste börja visa våra barn världen. :-) Kom nu ihåg att jag är född och uppvuxen i den stora staden ;-) Våra ungar lever på landet men är betydligt mer välorienterade än dessa ungdomar. Och nu säger jag inte att alla är så, men en del av dessa hade ingen koll.För jag hoppas ju att det idag inte finns någon vuxen som tror att bara för man bor i norr så kan man inte göra någonting. Då tycker jag ni ska googla. Börja med Kramfors :-)
 
Dom dräktiga tikarna då?
 
Ja Isa har haft en period av konstant illamående nu äter inte upp sin mat, men äter det hon behöver och skålen ställs ner flera gånger per dag. Men i övrigt mår hon bra och vi håller nu koll på vikten. Återkommer med det. Igår vägde hon 21 kg. Så hon ökar.
 
Dell är nu på gång. Till och med barnen längtar nu igen, var ju 1 år sen förra kullen nu. Så det är lagom. Det som hänt där är att hon svällt upp enormt på slutet och äter som en häst. Sen om hon har få eller många valpar, det tvistar dom lärda om ;-) Vi får väl se snart. Den senaste tiden så har hon varit tvungen att springa ut många gånger och rasta. Och hon hinner inte äta färdigt knappt innan hon måste ut och bajsa. Så nog trycker det på. Hon har fått ligga i soffan med mig och myst i helgen. Men igår kväll så hängde inte bakdelen med, förstå mig rätt nu, baktung... Man såg att hon var tung bakåt, och det var jobbigt att ta sig upp. Så jag undrar om inte förvärkar nu har börjat. Hon blev också väldig flämtig igår kväll. Nu är det lugnt på dan. Och än är det nog en del dagar kvar, tiden går ut i början på nästa vecka. Hon gick dessutom igår och la sig i valplådan som matte inte hade bäddat än! Hon följer skolboken denna tik om vad som ska hända. Valparna har nu gått över 57 dagar och är färdiga så dom får komma när dom vill.
 
Så spännande är det. Helst eftersom hon är en första gångs mamma och jag har inte fött upp henne själv så jag vet ju inget om hennes bakgrund så.
 
Nåja snart är det dags. Jag hoppas på en normal kull med 5-6 st. Men gissa på. Mer om parningarna står på hemsidan under valpar planeras.
 
Mvh Nina
www.viatt.se
 
 
Vinsten blir 2 dagars övernattning ex från fre-sön i Viätt, eget litet Vita huset :-) Med träning på fåren om så önskar eller om man bara vill låna huset för att ha lite semester. Per kull man gissar rätt.
 
 
OM det blir många som har samma gissning så kommer det lottas bland dom så det blir 1 vinnare. Man måste ha rätt på både antal och kön.
 
 DELL och MC KEOS MICK Planerade valpar 1 september. 10 dagar kvar.
Dells första parning. Hon väger idag över 20,5 kg
 
ISA och MICK  planerade valpar den 28 september. Gått ca 18 dagar nu. Vikt 20,5 kg.
Isas andra parning, förra gången fick hon 8 valpar.
 
 
 Skriv gärna här i bloggen så är det enklare sen när man ska kolla vinnaren. Lycka till.
 
Hur många valpar och vilka kön får Dell resp Isa??
 
Carin : Dell : 7 st 4 h + 3 t                                                Fredrik : Dell : 5 st 2 h + 3 t
            Isa: 10 st 4 h +  6 t                                                              Isa : 9 st 3 h + 6 t
 
Kurt: Dell : 7 st 3 h + 4 t                                                   Peter:  Dell : 6 st 2 h + 4 t
         Isa: 9 st 5 h  + 4 t                                                                Isa : 7 st 2 h  + 5 t ??
 
Ingrid: Dell : 6 st 1 h + 5 t                                                 Thomas : Dell : 7 st 3 h  + 4 t
           Isa : 8 st 3 h + 5 t                                                                   Isa:  7 st 5 t +2 h
 
Charlotte : Dell: 6 st 2 h + 4 t                                            Anette : Dell : 4 st 3 h + 1 t
                  Isa: 8 st 4 h + 4 t                                                           Isa : 9 st 5 h + 4 t
 
Fredrika: Dell : 7 st 2 h + 5 t                                             Emil : Dell : 5 h + 5 t
                Isa : 9 st 4 h + 5 t
 
Patrik : Dell 7 st 3 h + 4 t                                                   Staffan : Dell : 4 t + 4 h
            Isa : 6 st 2 h + 4 t
 
Mikael : Dell 8 st 5 h + 3 t                                                  Inger : Dell : 5 st 3 h + 2 t
              Isa: 7 st 5 h + 2 t                                                              Isa : 7 st 3 h + 4 t
 
Eva : Dell : 8 st 3 h + 5 t                                                    Lena : Dell : 7 st 2 h + 5 t
                                                                                                      Isa : 7 st 4 h + 2 t
 
Ing-Marie : Dell : 6 st 4 h + 2 t                                            Elin : Dell : 9 st 3 h + 6
                 Isa : 9 st 5 t + 4 h                                                      Isa : 8 st 5 h + 3 t
 
 Camilla : Dell : 8 st 4 h +5 t                                                 Sussi : Dell : 7 st 3 t + 4 h
               Isa : 6 st 4 h + 2 t                                                               Isa :  9 st 5 t + 4 h
 
Lena : Dell : 7 st 4 t + 3 h                                                     Dokka :Dell : 5 st 2 t +3 h
           Isa : 8 st 5 t + 3 h                                                                   Isa : 6 st 3 t + 3 h
 
Anita : Dell : 7 st 4 h  + 3 t                                                     Lasse : Dell : 9 st 5 h + 4 t
            Isa :5 st 3 h + 2 t                                                                     Isa : 9 st 4 h + 5 t
 
Kaarin K : Dell : 7 st 3 h + 4 t                                            Lars-Börje : Dell : 8 st 3 h + 5 t
                 Isa : 10 st 4 h + 6 t                                                                Isa : 9 st 5 h + 4 t
 
AnnaKarin : Dell :  6 st 3 h + 3 t                                        Anette : Dell :  6 st 2 h + 4 t
                    Isa : 7 st 5 t + 2 h                                                        Isa : 8 st 5 h + 3 t
 
Maria F : Dell : 6 st 3 h + 3 t                                               Maria A : Dell : 9 st 7 t + 2 h
               Isa : 9 s 6 t + 3 h                                                                 Isa : 9 st 5 t + 4 h
 
Anki : Dell : 7 st 3 t + 4 h                                                    Cicki : Dell : 5 st 3 t + 2 h
          Isa : 9 st 4 t + 5 h                                                                 Isa: 7 st 4 h + 3 t
 
Ylva : Dell : 6 st 4 h + 2 t
          Isa : 9 st 5 t + 4 h
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Ingmarie

Haha foppatofflor har den fördelen att de bara är att spola av;)) Har också gjort det skovalet några gånger och sista gången resulterade det i att jag nu bara har en foppatoffel...den andra blev kvar någonstans i leran... Ha en fortsatt bra dag:)

Svar: Ja det är ju en fördel :-) När man känner leran sippra mellan tårna. Kall :-) Man lär sig aldrig tror jag. Ska ju bara....
Nina

2014-08-25 @ 11:26:57
Postat av: cicki Wincent

Gissar på valpar: Dell: 3 tikar 2 hanar
Isa 4 hanar 3 tikar

2014-08-25 @ 14:19:00
Postat av: Ylva Berggren

Jag gissar att Dell får 6st, 4 hanar o 2 tikar och Isa 9st, 5 tikar o 4 hanar.

2014-08-26 @ 17:49:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0