Valpköpare, slåtter och annat.

Sitter och läser kommentarer på facebook om vad vallning är och vem som har rätt att valla.. Känner att jag ska inte ge mig in i den disskutionen då det lätt blir för hett när det kommer till ett ämne man brinner för. Men samtidigt läser jag att Svak = Svenska vallhundsklubben, ras klubben för Border Collie, har i dom flestas tankar ett bra rykte! Om djurhantering och vallhundsträning. Och att dom som går för oss instruktörer inom Svak får lära sig att ta hand om sina djur också. Varför känns det då som vi straffas för att det finns dom som inte respekterar djuren dom ska ta hand om. Och hur kommer det sig att man tror att för att det finns en typ av vallhundstävlingar som man deltar i så har man en vallhund? På en vallhundskurs här på gården så sa en mycket trevlig amerikans instruktör/domare till sina deltagare att som mina hundar vallade så skulle deras mål också vara. Nu pratade vi inte om vallningssätt för specifik ras utan helt enkelt om hur mina hundar styrde och skötte sig med fåren. Tror inte någon på den kursen missförstod syftet. Jag hade nyligen en bil som stannade på gården. Ut kliver ett trevligt par som började att prata om vallhundskurs. Dom hade fått tipset att komma till mig. Dom hade en annan ras än min egen border collie. Jag frågade ut dem om syftet med vallhundskurs, dom hade inga egna får, men en granne hade får dom kanske kunde valla. Dom hade varit på en test dag och hunden hade tyckt det var roligt. Mitt svar blev att hunden ska inte tycka att det är roligt. Det är inte det som vallning handlar om, det är ett arbete. Vallning handlar om att jag ska kunna ta min får till åkern, kunna utfodra mina får i fårhuset med hjälp av mina hundar, om dom rymmer så ska jag kunna hämta dem. Jag talade också om att grannens får säkert inte var till för att dom skulle kunna träna sin hund och att det skulle behövas en mycket erfaren hund först för att valla fåren så att dom blev vana vid en hund. Jag frågade mer och det visade sig att dom kunde inte ställa ut hunden pga bett fel, och att dom farit på träffen för att träffa dom andra syskonen till sin hund. Jag talade också om att dom skulle behöva träna minst 3 dagar i veckan med sin hund. Minst. För att hunden skulle kunna lära sig nåt. Och att om dom inte hade egna djur så är det svårt. Men att tro att man ska komma och släppa hunden på mina får 1 gång månaden inte är en ide ens och inget jag ställde upp på. Var dom intresserade av att träna sin hund så mycket. Nej det var dom inte. Dom ville ju egentligen bara träffa syskonen i kullen mm. Föreslog att dom skulle ordna egna träffar med spår eller sånt istället. MEN, jag sa också, att om dom skulle bli vallningsintresserade, skaffa egna djur som dom behöver sin vallhund till och intresserad att lägga många timmar på att träna sin hund, så var dom välkomna på kurs för då skulle jag gärna hjälpa dem. Dom tackade så mycket för att jag var ärlig och sa som det var. Och jag hoppas att dom inte tyckte att jag var otrevlig. Jag har en hel del som kommer till mig och vallar som inte har egna djur. Men dom vet alla vad som gäller och har ett genuint intresse för vallningen och djuren. Var jag elak? Eller ska vi alla kanske vara lite försiktiga med vilka som vi rekommenderar att dom ska börja med att lära sig om vallning. Och ska man både som hundägare och uppfödare ha självinsikt, att bara för att man föder upp/äger en hund av vallhundsras så är det inte så att den ska valla. Och att vi ska vara rädd om våra djur så behöver vi inte ha dessa djurskydds disskutioner. Lite om mina tankar, och alla som verkligen vill lära sig om vallningen är fortfarande mycket välkomna till oss i Viätt. I övrigt så kan jag berätta att alla valpar är sålda och har flyttat till nya hem. Våra egna 8a har flyttat till Sth, Åland, 2 st till Norge, Umeå, 2 st till Örnsköldsvik och en till Härnösand. Kan inte uppdatera hemsidan just nu verkar det som så jag kan inte ta bort att en finns till salu. Vi önskar alla valpköparna mycket lycka till med sina nya hundar. Även till dom andra som flyttade från vår adopterade kull på 7 st. Får vi en bild ibland så blir vi jätteglada, för vi har ju haft dom i 7 veckor och jobbat jättemycket med att dom ska bli trevliga mysiga valpar. Lycka till! Nu börjar slåttern här i Viätt. Maken sitter i traktorn dygnet runt och jag kommer att finnas mest utomhus. Ska ha vallhundskurs/träningar mm. Kommer att finnas möjlighet till träning här framöver, bana finns uppställd för er som vill träna lite mer inför tävlingar. Jag finns till hands för hjälp. Bra djurhantering är A och O. Ha en härlig sommar. Nina

Kommentarer
Postat av: Susanne Johansson

Jag kommer snrt upp till er igen och tränar Bell,Nessie och Peg och det ska bli väldigt roligt!

2013-06-27 @ 13:39:41
Postat av: Caroline

Men nu du Nina är det nog dags för en liten uppdatering på din hemsida både här och där ;) Tycker om att ha lite morgonläsning men nu känns det som om jag kan allt utan och innan ;) Kramis

2013-08-21 @ 07:13:52
URL: http://caroline0oscar.cybersite.nu/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0