Mörker!

Nu kan man säga att det nästa kryper in i huset på kvällarna. Här har jag nu börjat lägga märke till att det faller kl 15.00 på eftermiddagen. Då vill man faktiskt inte vara ute mer på eftermiddagen, kvällen sen. Helst när man som vi bor en bra bit ute på landet och har en granne som det ibland lyser ur fönstren hos när han är hemma.
 
Vi har löst det på vårt sätt. Eller rättare sagt maken har gjort det :-) Han har satt upp någon belysning här och där på gården, till och med våra hundgårdar är upplysta. Nu används dom ju bara till hundarna på dagtid så jag vet inte om användningen där egentligen är mer dyr än användbar ;-) Sen har vi ju även köpt in 2 hus på sidan om vår gård, så nu lyser det även i dem ;-) Man får göra vad som krävs för att det ska bli lite trevligare. Skall ner och sätta upp ljusstakar i fönsterna även i vårt andra grannhus nu. Köpte dom redan i fjol! Planering kallas det..
 
Igår tog jag mig faktiskt tid för träning av hundarna. Tog ut ett gäng tacklamm i 25an ( en hage som är 25*25*25*25 för er som inte vet. Och sen tog jag itu med träning av ett gäng unghundar. Så kul det är! Nu har jag bestämt att här ska tränas minst 3 ggr i veckan/ varje vecka. Helst lite till i vinter. Får väl se om jag kan hålla den takten uppe.. Är väldigt glad för mina hundar! Nu har jag även fått hit en annan Viätts hund. Det är Ajco som är efter Viätts Ronja och Cmms Suck. Han är 1 år gammal på tisdag tror jag det var. Har kommit hit för att få lite träning ett tag med fåren. Husse och matte har en getgård i Bräcke och behöver hans hjälp framöver så nu är det slut på att vara tonårig slyngel och dags att få lära sig lite ;-) Han är en jätte glad, snäll hund och otroligt lik Rio som vi har fött upp efter Ronja och Is. Skriver väl lite mer framöver hur det går med träningen med denna kille. Idag har jag i alla fall lärt mig att det inte fungerar att ha ett av mina biltema koppel på denna stor kille, där flög kroken direkt! Sen hade han jätte kul och sprang runt hela gården, till hästhagen, till vinterhagen och tacklammen, sen vidare till en annan hage på gården med får i.. Hm.. Inkallningen till mig lär vi få jobba på!  :-)
Imorgon ska vi testa lite med fåren. Är så nyfiken på vad han gör att jag kan inte hålla mig. Men är ganska så säker på vad jag kommer att få se, för han är så lik sin mamma Ronja och hennes avkommor som jag sett massor av :-) Som sagt, mer om det sen. Nu myser han i köket med valpen Mick. Snygg är han också eller vad tycker ni?
 
 
Kan dessutom berätta att vi inte kommer att para Dell nu. Har haft en liten disskution med min man och bestämt att vi väntar. Blir tajt med 2 kullar på varandra igen. Och eftersom han vet att jag älskar att behålla mina egna uppfödningar så.. Men Isa kommer att paras när hon löper senare i vinter/vår.
 
Emma fortsätter att öka i vikt! Se nedan.. Och nu sparkar det för fullt i hennes mage! Så roligt det är att känna på dom små. Påstår att det är killarna som beter sig som små ailien i hennes mage.. Bråkiga redan där :-)
 
Nu till gissnings tävlingen.
Vinsten blir en kursdag eller träningsdag om man vill sköta sig själv ;-) med övernattning här i Viätt. Har man någon innestående sedan tidigare tävling så får man se till att påminna och hämta ut den själv :-)
Tips : Match vikt på Emma är mellan 14-15 kg. 8 veckors dräktighet 22 kg..
 
EMMA - SOD VALPAR Beräknad valpning V 49
Nina: 8 st, 4 hanar + 4 tikar.                                     Maria F: 9 st, 4 t +5 h
Cicki:7st,  4 h + 3 t                                                  Karin R: 7 st, 4 t + 3 h
Charlotte: 7 st, 3 h + 4 t                                           Tove       8 st 4 h + 4 t
Ninna: 8 st, 5 h + 3 t                                                Carina:   6 st 3 t + 3 h
Ing-Marie: 7st, 4 t +3 h                                             Thomas T: 8 st 5 h + 3 t
Lina: 10 st, 5 t +5 h                                                  Gabriella: 11 st 6 h + 5 t
Carin: 10 st, 6 h + 4 t                                                Elsa 11 st ;-)
Caroline: 9 st, 4 h +5 t( viskat )                                  Cera: 12 st, 7 t +5 h 
Lasse W: 9 st, 5 h + 4 t                                            Anna-Karin: 7 st, 5 t + 2 h
Camilla: 7 st, 5 t + 2 h                                              Mona: 7 st, 3 h + 4 t
Catti & Cessna : 8 st, 5 t + 3 h                                   Kent: 6 st, 2 h  +4 t
Marlene: 9 st, 6 h + 3 t                                              Sussie & Nova : 8 st, 6 h + 2 t
Carina & Zebbe 10 st, 7 h + 3 t                                  Stina: 9 st, 5 h + 4 t
 
Gissa på, tryck på kommentars fälten nedan så kan ni gissa. Ha en härlig helg och vecka. Återkommer med Emma uppdatering men innan torsdag får hon inte börja då är det 57 dagar.
 
Ha en härlig vecka! / Nina

Kommentarer
Postat av: Marléne Ljungdahl

Tror Emma får 6 hanar och 3 tikar:-)

2012-11-26 @ 21:15:16
Postat av: Ninna & Lilo &Stitch & Allis

Vad roligt att få se "lilla" Ajco på bild , visst är han en riktig snygging =)

2012-11-26 @ 22:27:10
URL: http://ninnasparla.blogg.se
Postat av: Sussie och Nova

Jag tror det är 6 pojkar och 2 flickor.

2012-11-26 @ 22:49:00
Postat av: Carina o Zebbe

Jag tror på 10st 7h+3t

2012-11-27 @ 09:42:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0