Emma

 
Kan man säga börjar bli riktigt rund nu. Hon är nu inne på sin 8 vecka. Och vi kan börja räkna ner nu. Jag har suttit och kollat en hel del med dom som köpte hennes förra valpar för 1 år sen, dom fyllde 1 år för några dagar sen. Och vad jag kan förstå så är alla väldigt nöjda med sina hundar.
 
Lite olika hur mycket man vallat med dem. Men dom som börjat sätta igång på allvar säger att dom har lätt för sig, naturliga flanker och bra utgångar. Och ett härligt driv där dom ställer in avståndet själva bra. Någon sa att deras tik var lite mjuk socialt men jätte snäll. Däremot verkar hon inte vara det med djur vilket är bra. Misstänker att det där mjuka försvinner när hon får börja valla får.. Hon har vallat ankor och gäss hittills. Någon har sagt att en ligger lite på stress men att är matte lugn så är hunden det också ;-) Blir nog bra.
 
Någon berömmer sin för att den hoppade upp och nöp ett större djur i nosen, hunden är inte så stor själv ;-) Jaja.. Och någon har en lite tuffare hane som kan lite själv men det blir nog bra med lite hjälp! KOM hit :-) 
Någon sa att deras är så lugn och fin, det är så bra för då hinner dom med och lära sig! Ja sa jag det kommer att bli värre, han växer på sig! Men då har dom hunnit lära sig tillsammans vilket är bra.
 
Min Ben har haft en lugn period och fått växa på sig nu till hanhund. Han är en väldigt cool hane och mycket lyhörd men med en stark pondus gentemot djuren. Ska sätta igång honom på allvar i vinter och det ska bli kul! Tror han är lätt tränad. Gillar att driva har jag sett i alla fall. Faller lätt på plats bakom djuren när man går bakom. Rolig att skicka iväg i drag för man vet att han stoppar dom och sen lugnt driver tillbaks dom. Tappar inga djur.
Valparna, ja för dom är ju bara 1 år dom här. Låter som helt normala för sin ålder.
 
Ska bli roligt att få följa dom och se vad det blir. Jag gillar att följa det som föds upp här hos oss. Vill gärna veta, både om vallning, sjukdoms statestik, hur dom är mm. Positivt och negativt.
 
 
Nå nu är det i alla fall snart i gång med nästa kull som Emma ska få. Och häromdagen så vägde damen 21 kg. Vilket är ganska mycket för en liten tik som Emma. Känns inte som hon bara är tjock ;-) Hon ökar drygt 1 kg i veckan nu. Och jag har bestämt att det är mycket mat som gäller. Har också avmaskat henne igen när hon var i 5 veckan så nu är det bara att vänta på att dom små ska trilla ut. Hon har i alla fall nu äntligen slutat hoppa över köksgrinden när hon ska ut så helt klart börjar hon bli tung :-)  Har barnens hus, barngrindar i dörröppningarn här hemma. Fungerar bra för det mesta men inte med Emma ;-)
 
Med största sannorlikhet så finns det valpar som kan tingas, nummer finns på hemsidan.
Mer om parningen står också där www.viatt.se
 
Troligen kommer jag att gentesta Emmas kull med Sod. Då Emma är CEA bärare men inte Sod. Det betyder att deras valpar aldrig kommer att utveckla CEA som är en ögonsjukdom men att några i kullen kan bli Carrier = bärare av genen. Eftersom jag är noga med att ögonspegla mina hundar, och har så gjort med Emmas förra kull och även hennes föräldrar Lot och Linn så vet jag att vi inte haft några problem med ögonen på våra hundar.
 
Att vara bärare av en gen är aldrig farligt så länge man inte parar den genen med en likadan gen. Det måste man alltid komma ihåg. Mitt mål är att så småningom kunna ha helt fria tikar och hanar men att idags läget har jag tikar som är mycket bra vallningsmässigt, social, trevliga familje hundar och vill inte utesluta dom ur avel för att dom bär på en gen. Det är min åsikt i detta. Jag har ju även fria tikar som troligen kommer att tas i avel så småningom, men för mig är arbetsinsatsen viktig. Skulle inte avla på en tik hur fri hon än är i sina gener om jag anser att hon inte är en bra vallhund! För det är sådan jag föder upp. Och jag har ganska lång erfarenhet om mina hundar då jag har både mamma Linn och pappa Lot, dessutom både syskon och andra nära släktingar till Emma som man kan träffa här på gården. Man kan läsa mer om CEA tester på Optigens hemsida.
För att föda upp hundar, kan det finnas något som är roligare än det. Är så valpsjuk nu så det räcker  :-)
 
Lite från mig om det.
 
Nu till gissnings tävlingen.
Vinsten blir en kursdag eller träningsdag om man vill sköta sig själv ;-) med övernattning här i Viätt. Har man någon innestående sedan tidigare tävling så får man se till att påminna och hämta ut den själv :-)
Tips : Match vikt på Emma är mellan 14-15 kg. kvar. 7 veckors dräktighet 21 kg..
 
EMMA - SOD VALPAR Beräknad valpning V 49
Nina: 8 st, 4 hanar + 4 tikar.                                     Maria F: 9 st, 4 t +5 h
Cicki:7st,  4 h + 3 t                                                  Karin R: 7 st, 4 t + 3 h
Charlotte: 7 st, 3 h + 4 t                                           Tove       8 st 4 h + 4 t
Ninna: 8 st, 5 h + 3 t                                                Carina:   6 st 3 t + 3 h
Ing-Marie: 7st, 4 t +3 h                                             Thomas T: 8 st 5 h + 3 t
Lina: 10 st, 5 t +5 h                                                  Gabriella: 11 st 6 h + 5 t
Carin: 10 st, 6 h + 4 t                                                Elsa 11 st ;-)
Caroline: 9 st, 4 h +5 t( viskat )                                  Cera: 12 st 7 t +5 h 
Lasse W: 9 st, 5 h + 4 t                                             Anna-Karin : 7 st 5 t + 2 h
Camilla: 7 st, 5 t + 2 h                                               Mona: 7 st 3 h + 4 t
Catti & Cessna : 8 st 5 t + 3 h
 
Gissa på, tryck på kommentars fälten nedan så kan ni gissa. Ha en härlig helg och vecka. Återkommer med Emma uppdatering men innan torsdag får hon inte börja då är det 57 dagar.
 
/ Nina
 
PS :
Varje gång man ska skriva en blogg, så sitter man och funderar före. Men sen helt plötsligt så kommer det. Och jag bara skriver. Det är ur hjärtat jag skriver så det blir lite si så där men det får ni som orkar läsa ta. Och nu kommer det att handla mycket om valpningen framöver. En dag efter att jag pratat med flera stycken angående avel och hundar så skrev jag ett inlägg på fb. Jag tänkte att jag lägger det här med så får ni som inte har fb läsa det med! Ni som det berör vet troligen vad jag pysslar med i SVAK. Så ta åt er för ni är många som är så duktiga!
Från min facebook:
 
Idag känner jag så här.. TACK alla duktiga uppfödare, hanhundsägare av Border Collie som verkligen vill ta ansvar för att vi har en stark frisk vallhund som ser var den springer och som på starka ben kan jobba i timmar! Som blir lika olycklig som sin valpköpare när hunden får krampanfall eller andra problem. Ni är så många som vill föda upp bra hundar till arbete! Fortsätt ha rätt tanke! Så kan vi skåla i en kopp kaffe idag!
 

Kommentarer
Postat av: AnnaKarin

7, 5 tikar och 2 hanar

2012-11-24 @ 16:09:35
Postat av: Sussi

Ja snart kommer valparna! Milli fick testa Vallsta fåren igår, jätte roligt var det. Ska dit imorn igen och köra lite :-)

2012-11-24 @ 22:31:29
Postat av: Catti o Cessna

8 st. 5 tikar, 3 hanar

2012-11-26 @ 17:28:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0