Parningar!

Ja ibland går det otroligt fort kan man säga.

Upptäckte på söndagskvällen när jag kom hem från tävlingarna att Ronja har börjat löpa..Hade väl egentligen inte tänkt para henne nu. Men är väldigt valpsugen och valparna efter sista kullen med Max ser riktigt fina ut. Höfter har också börjat komma in från hennes kull med Ferry ( A och B höfter ) som var hennes parning innan Max så jag bestämde mig för att göra en parning till.

Denna gång med en hane som jag är väldigt förtjust i och sett in action ett antal gånger! Bland annat i Danmark i fjol när vi var på tränings läger en vecka hemma hos Anna Östman och Peter Helen!
Han tävlar i landslaget i World Trial till 15-18 sept, där kan ni följa honom och hela det svenska teamet! Önskar dom stort Lycka Till, och helst klubbkompisen Håkan Wilson som är där med Roy!
Följ det länken! http://www.worldsheepdogtrials.org/

Åter till Ronjas parning.  Om det går ihop och inte hon har löpt längre än jag tror så kommer vi att dra ner till Sörmland och para med CMMS Suck sen 20 september! 

Här har ni en länk till Suck på vallreg: http://vallreg.svak.se/d_findregnr.php?MENUSELECT=5&REGNR=V1191/2005&SHOWPIC=1

Och en till Ronja:
http://vallreg.svak.se/d_findregnr.php?MENUSELECT=5&REGNR=V1562/2006&SHOWPIC=1

Sen så trodde jag att det var gott om tid till att fundera på nästa parning som skulle bli vår Viätt Blue Eyes Emma. Att hitta en lämplig hane till henne har inte varit lätt tycker jag. Ville ha en bra meriterad hane som inte är för stor! Eftersom Emma är en så pass liten tik själv. 

Nu visade det sig att i torsdags 4 dagar efter Ronja så blöder hon med!! Hon löper 1 ggr per år. I alla fall så det är synligt! Hon kan ju ha ett dolt löp.. Men hon följer sin mamma Linn i fotspåren där och det gör även en del av hennes systrar efter Linn och Lot. Så.. 2 parningar på en gång.. Hanhund då..

Nu slumpade det sig så att Karin Mattsson i Norge lägger ut på facebook att dom kommer att ta med sig en hane  från Wales hem dit efter World Trial som även hon och Jo Agnar ska delta i! Önskar även dom mycket lycka till..

Hanen är Kevin Evans Spot! Som är en välmeriterad hanhund!

Han kommer alltså samma datum till Norge som Suck kommer till Sörmland. :-) Kan bli spännande att åka..

Ett problem som uppstod är dock att Emma ska höftleds röntgas på Ons ( trodde ju att jag hade GOTT om tid! ).. Nu har ju hennes syskon bara bra höfter så jag anser väl inte att det är ett problem!! Men jag måste ju veta status innan jag parar.. Hm.. Nå problem är till för att lösas. OCH JAG PARAR INTE EN TIK MED HD FEL! Men skulle jag gissa och hoppas så tror jag att Emma har A.. ;-) Men man ska ju inte röntga en tik som löper sägs det.. Gör jag nu...

Emma är en lättstyrd mjuk tik som har eye men är snabb och rörlig i sidled, hon utvecklas hela tiden nu i tävlings och arbets sammanhang. Mycket social och trevlig familjehund!
Spot beskrivs också ha ett utmärkt temprament! Läs mer om Spot på länkarna nedan.

http://www.kinlochsheepdogs.com/Kevin%20Evans'%20Spot.html

http://www.peze.com/evansdogs/
Ni kan även hitta en del avkommor efter Spots helbror här i Sverige på vallreg, så ni kan se lite om hans avkommors HD status. 
http://vallreg.svak.se/d_findregnr.php?MENUSELECT=5&REGNR=ISDS272009&RELATIVES=1

Och Emma kan ni hittta på vår hemsida under Viätts hundar, där hittar ni även hennes syskon med samma föräldrar, Ronja, Charlie, Isa. Se Emma på länkarna nedan.
http://vallreg.svak.se/d_findregnr.php?MENUSELECT=5&REGNR=V1002/2009&SHOWPIC=1

http://www.viatt.se/Viatthundar.html

Emma har flera 1a pris i Ik1, rankad bland dom 30 bästa till unghundscupen i år.  Och skall starta sin karriär i IK 2 i Sollefteå nästa helg.. Hm. Hon löper så vi får se hur det går. Är ju inte i höglöp i alla fall.

Läs mer om parningarna på hemsidan:
http://www.viatt.se/Viatthundar.html

Intresserad av en valp, hör av er.

Sen måste jag väl berätta att vi hade en annorlunda kurs dag här igår..
Jag var instruktör för Barbro Börjesson som har hundskolan på Go' kväll http://svt.se/2.154651/kol_hundskolan

Barbro betonade att nu var det jag som var instruktören för dagen! Hon skulle lära sig om fårvallning och testa detta med sin hund. Vad som hände kommer ni kanske att få se på TV.. Om det blir något som är sändningsbart ;-) Men jag kan berätta att det var jäkligt jobbigt att ha en mick på sig och en kamera som filmar det man säger en hel dag ;-) Man utvecklar tics..  Som att det börjar rycka i ena ögat haha eller man blir konstant snorrig...;-) Ja ni förstår.. Hur mycket som blir med av detta som skall sätta ihop till ett 7 min  program det har jag ingen aning om.. Men ni lär väl antagligen få se ;-) Kan berätta att Emma var med som kurs hund och dom fick valla med henne. Och Lot fick stila och visa upp sig.. ;-)

Detta var Barbros 70 års present från sin kollegor på tv. Och jag kan säga att hon tyckte väldigt mycket om sin present! Som var en heldag i vallnings teori, praktik och mat!

Hur dom hittade mig ;-) Ja det är en annan historia ;-)

Nu vill jag gärna ha kommentarer i bloggen.. Även om jag vet att många av er har facebook också!! Men inte alla.. Så kommentarer tack!

Ha en härlig helg. Vi ska äta surströmming ikväll!! Så gott!!

Nina


Kommentarer
Postat av: Ewa & Sky

Ska bli så spännande att se dig på TV Nina :)

Kram Ewa

2011-09-10 @ 09:56:58
URL: http://www.oskarsgarden.se
Postat av: Sanna och hundarna

Det ska bli kul att se det på tv sen när det sänds. :)



Spännande parnigar med både Ronja och Emma, jag och hundarna vill komma och vara valptant sen ;)



Kram

2011-09-10 @ 10:01:36
Postat av: Caroline

Det är alltid lika skoj att läsa om allt som händer hos dig. Hur hinner du med allt människa? ;) Kramis

2011-09-10 @ 13:58:10
Postat av: Cicki Wincent

Oj, det går undan med tikarna! Emma - en av mina favvisar, synd att det inte är valpdax för mig just nu...;)

2011-09-12 @ 18:46:34
Postat av: Nina

Tack Sanna!! Kommer antagligen och behövas men vi får väl vänta och se.

Cicki: Om dom blir bra så kommer det nog fler ska du se..

Caroline: Hinner inget..Men det går ändå;-)

Ewa: Skoj och skoj.. Jag hade total blackout så jag har ingen aning om vad jag sagt.. Kommer säkert vara hel korkat!! ( som vanligt ) ;-)

2011-09-12 @ 20:38:27
Postat av: Ingmarie

Vilka spännande parningar med så duktiga trevliga hundar! Ja hur hittade de vallning hos dig i 70 års present, den historian vill jag höra, vilken grej ska bli spännande att se på tv du måste tala om när det blir:)

2011-09-12 @ 20:48:18
Postat av: Ninna

Vad spännande att se dig på tv sedan =) klart dom kommer till dig som är så duktig. Vad roligt med lite nya valptassar i huset =)

2011-09-16 @ 00:03:06
URL: http://ninnasparla.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0