Grävlingar

Igår hände något intressant. Sent vid kvälls rastningen så hördes ett ljud nedanför grannens hus! Det lät som om en av våra katter blev uppäten! Vilket skrik!  

Maken rusar dit med ficklampan i högsta hugg! För att rädda sina älskade katter! Men var det katterna då?
Nej, mitt på vägen med 3 m till maken slåss? Parar sig? 2 grävlingar!  Med tanke på skriken så är jag mer benägen att tro på slagsmål.
Så nu vet vi att vi har i alla fall 2 grävlingar runt gården igen!  Hundarna drar efter dom med jämna mellanrum så jag kan lugnt säga att jag inte är så förtjust i tanken.

I övrigt så går livet sin gilla gång. Och det lammar fortfarande här. Trodde det skulle vara slut nu men nä. Har väl bara hittat en 5-6 st som inte verkar dräktiga. Men det är bra det så jag kan plocka ut några tränings får i alla fall.
Någon som är sugen? Har inte varit där än men 25an verkar ha torkat upp bra så man kan träna i den om man vill. Från nästa vecka blir det. Eller kanske på söndag också. 

På fredag är planen att jag skall åka upp till Luleå och hämta hem en tik valp. Det är en parnings valp efter Lot med Staffan V Yan som mamma. Mycket nyfiken på den parningen. Alltid kul med något nytt. Dom har en hanvalp kvar efter ett återbud. Verkar vara en korthårig hane, lik Lot. Jag åker som sagt uppåt på fredag om någon är intresserad av valpen så kan jag nog få ner den, eller så kan man åka med mig upp. http://bordercollievallhundar.blogspot.com/
Det roligaste var att jag härom kvällen jobbade med mina 2 engelska tikar i fårhuset, maken skulle halma och behövde hjälp att hålla tackorna och lammen på plats.    Älskar dom jobben, då man kan träna unghundar samtidigt på, ligg, höger, vänster, flanker och att komma när matte säger till. Bestämde mig för att ta Dell och Tuss med mig. Dell för att hon har fått göra alldeles för lite i vinter och Tuss för att hon behöver mer får tid.

Oj säger jag vad roligt det var. Nu fick man verkligen se Dells förmåga att driva djur, det som jag sett hennes systrar göra i Danmark. Gör hon på precis samma sätt. Skall bli så roligt att köra henne på en stor flock ute till våren.
Min lilla Tuss då  mattes lilla bortskämda hjärta. Det var nog ännu roligare för hon tog täten. Och efter att ha insett en stund senare att dom här djuren flyttar sig gärna för mig så matade hon dom gående bakåt. Hon var längst fram och mest på hela tiden och jag kunde verkligen både jobba med henne och få henne att köra på.
Så roligt var det att se! Helt plötsligt var mjuka lilla Tussen som bortblåst  Ska bli jättekul att sätta igång henne nu igen.

Isa har fått träna lite också. Och jag säger det vilken hund. Tyvärr är jag partisk då jag fött upp henne själv, men hon är så härlig. Ska bli jätte kul att börja tävla med henne i sommar. Och nu har jag börjat fundera om jag hinner få henne helt klar till Källbomark.. Hur var det nu.. Man var inte tvungen att gå ett VP först va innan man startar IK 1? Tror inte det är något VP däruppe. Måste läsa reglerna igen..

Dit ska jag i alla fall och tävla, mina hundar brukar gilla förutsättningarna där uppe. Och jag skall, tror jag köra Lot och Linn på IK2.

Valparna då. Ja dom växer. Än har dom inte öppnat ögonen, 11 dagar idag men man ser att springorna blir större. Bra mår dom och massor med mat har dom. Ronja hon är rund och fin nästan på gränsen till tjock  precis som man skall vara när man har 10 valpar i lådan.

Alla valparna är i alla fall tingade och jag är väldigt nöjd med det.
Funderar man valp härifrån så kommer det antagligen bli någon kull till hösten eller våren. Eller båda antagligen.

Tinar på åkern gör det och jag bara längtar tills man kan gå ut och träna. Inte så långt kvar tror jag i den här farten. 
Hundrummet tar nu färg. Maken sliter och jobbar där ute och nu skall det upp en väv idag som skall målas i en ljus gul ton på halva övre väggen. Sen blir det plyfa skivor där hund boxarna skall vara. Måste beställa galler också. Är det någon som har tips på bra grindar som stämmer med måtten enligt jordbruksverket? 

Ni kan se nya bilder i picasa sen igår på valparna. Och jag lägger in lite jätte dåliga bilder på Dell och Tuss i fårhuset. Så ni får se lite vardags arbete hos oss..
Ursäktar Tussens leriga päls men man ser ut så där om man nyss rullat sig i hundgården..
Ops...

 Håller fåren

 Samarbete.

Mer bilder här
https://picasaweb.google.com/viattskennel/Dell#

Valparna här: https://picasaweb.google.com/viattskennel/Valparna10Dar#

Ha en härlig vecka.


  Nina

  

 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Jasså, det vart en tripp till Luleå iallafall, så roligt. tror du att du har tid att träna en snabbis eller iaf stanna för en kopp kaffe och en kram?



MVH/Malin och Novan

2011-04-06 @ 17:45:33
Postat av: Nina

Skulle vara jättekul :-) Men jag vet inte nu, far upp fre em och planerar hemfärd lör morgon men kanske ändrar mig.. Hör av mig. Skicka ett sms med ditt mobilnr.. Nya telefon.

2011-04-07 @ 10:43:13
Postat av: Tove och Jack

Vi vallar ute nu, vi hade en rymning av nästan alla getter på morgonen när jag vaknade. Det var bara att hes gå ut med Jack. Men det var ett härligt uppvaknande, han jobbade såå fint och metodiskt och tog hand om alla getter direkt när de tittade åt fel håll så ingen sprang fel. Tack Nina, och Linn och Lot för en så fin hund :-))

2011-04-08 @ 13:02:18
URL: http://torparfrun.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0